Ingeniøren: Community skaber ny journalistik

Det er svært at få succes med Facebook. Community og debat er til gengæld populært hos Ingeniørens netlæsere.
Troels Gadegaard Frølich

”Sites som Facebook er udtryk for, at folk vil være med. Vi skal finde ud af, hvordan vi bruger det."

Lisbeth Knudsens adresserede en af mediernes helt store udfordringer på internettet ved Børsens nyligt overståede medietopmøde: Hvordan udnytter man brugernes lyst til at involvere sig?

Ingeniøren var det første danske medie, der tog springet ud på the world wide web, og her har man haft et vist held med at få involveret brugerne. Det er dog ikke Facebook, der er den store succes.

”Jeg har ikke et bud på den helt rigtige, fede måde at bruge det på. Vi vil gerne eksperimentere, men vi kan konstatere, at så spændende er det heller ikke,” siger chefredaktør Arne Steinmark om bestræbelserne på at bruge de sociale sites.

Ingeniøren har forsøgt sig med en facebook-applikation, hvor brugerne kan udfordre deres venner i en quiz baseret på spørgsmål fra Ingeniørens videnskabelige brevkasse Spørg Scientariet.

”Det er meget da meget sjovt, men jeg ved ikke, hvor meget det batter,” siger Arne Steinmark.

Brugergenereret journalistik
Til gengæld har Ingeniøren haft mere held med brugerne direkte på sine egne sites. IT-hjemmesiden Version 2 blev bygget op som et medie, der tager udgangspunkt i brugeruniverset, og sitet giver brugerne mulighed for at oprette og samles i faglige grupper med egne kalendere, fora og filarkiver.

Ifølge Arne Steinmark viser brugerundersøgelser, at muligheden for at deltage i communities og debat næsten overskrider den journalistiske værdi.

På Nyhedsmagasinet Ingeniørens egen hjemmeside, ing.dk, har man ikke haft samme held med at få organiseret brugerne i faglige grupper. Her er det i stedet debatdelen, der er i fokus.

”På ing.dk forsøger vi at binde debatten sammen med nyhedsjournalistikken. Hvis jeg for eksempel har skrevet en leder om klimaet, opstår der en masse debat nedenunder. Hvis debatten har niveau til det, sætter vi en community builder ind til at styre debatten og få nogle konstruktive forslag,” fortæller Arne Steinmark.

I et konkret tilfælde førte debatten til, at der efterfølgende blev bragt en Q&A med en tidligere forskningsdirektør baseret på læsernes spørgsmål. Arne Steinmark nævner det som et eksempel på, hvordan man kan generere ny journalistik ved at involvere brugerne.

”Det er ikke noget, vi bliver rige på, men det betyder noget, for den journalistik, vi laver. Det betyder noget for mediernes roller, og det synes jeg er spændende,” siger han.

Tvivler på betaling
Ingeniøren har været på internettet siden 1994, men fik ikke udnyttet det forspring, det gav at være først på den nye platform. Årsagen var ifølge Arne Steinmark, at man gik ind på en lukket abonnementsmodel, der kostede sitet en masse trafik.

”Jeg var ved at få kaffen galt i halsen, da hele den der ting med mikrobetaling kom op igen. Det var det, vi blev ramt af, da vi gjorde det i 2002. Så jeg er spændt på at se, om Berlingske kan tjene penge på Ugen,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også