Undersøgelse: Web-tv reklamer virker

Web-tv står over for et gennembrud som annoncemedie, mener folkene bag ny dansk undersøgelse som fire store mediesites og fire annoncører har deltaget i.
MediaWatch

Klikraterne på pre-rolls, reklameklip, der går forud for et web-tv indslag, er op til 20 gange højere end klikraterne på almindelige bannerannoncer. Samtidig ser op til tre fjerdedele af brugerne reklameklippene til ende, selvom de har mulighed for at klikke væk.

Det viser en ny undersøgelse, som bureauet Brandzation med de seneste seks måneder har gennemført i samarbejde med fire medier og fire annoncører.

"Det har været meget spændende og interessant at få fire konkurrerende medier og fire annoncører til at arbejde sammen, og det er gået over al forventning," siger Tim Frank Andersen, adm. direktør for Brandzation, der har været overordnet projektleder for undersøgelsen.

Hovedkonklusionen er, at pre-rolls er en interessant indtægtskilde for medier, der satser på web-tv, selvom web-tv hidtil har været svært at løbe i gang som annoncemedie.

Udover otte millioner videovisninger består undersøgelsen også af 14.000 online interview. I dag offentliggøres resultaterne på en konference for over 200 repræsentanter
for annoncører, mediebureauer og medier.

De medvirkende medier er Børsen, Berlingske Media, Ekstra Bladet og Jyllandsposten. På annoncørsiden har Nykredit, SAS, De gule sider og Nordisk Film deltaget.

Øvrige hovedpointer i undersøgelsen er:

  • Erindring og genkendelse af web-tv reklamer ligger højere end traditionel display bannerannoncering og printannoncering.
  • Web-tv annoncering fungerer som responsmedie: Klikrater for web-tv annoncering (op mod tre pct. for pre-rolls) ligger markant over klikrater for traditionel display bannere (0,1 pct).
  • Pre-roll formatet præsterer isoleret set bedre end overlay formatet målt på awareness effektmålene ? men kombinerer annoncøren de to formater opnås endnu højere awareness effekt.
  • Mellem 60 og 73 pct. af alle respondenter ser hele web-tv reklamen uden hensyntagen til længden af denne og på trods af, at de har mulighed for at klikke annoncen væk.
  • Flertallet af respondenter angiver, at web-tv reklame ikke vil påvirke deres fremtidige brug af web-tv.
  • Platformen har en betydelig og stigende dækning. Det er rimeligt at antage, at vi i dag har en dækning på danske videobærende medier på omkring 1,5 millioner danskere.
  • Web-tv reklame menes ifølge undersøgelsen at være et effektivt supplement til traditionel tv-reklame givet at køber og sælger finder et fælles afregningsniveau. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også