Trafikfest for lokalaviser

Kommunalvalget fik trafikken på de lokale nyhedssites til at eksplodere, viser ny analyse.

Kommunalvalget gav ikke bare travlhed på landets rådhuse, men også på lokalavisernes nyhedssites. Det viser en ny analyse fra Jon Lund - tidligere direktør for FDIM og i dag selvstændig rådgiver.

Analysen kortlægger danskernes brug nyhedssites time for time i døgnet omkring kommunalvalget den 17. november 2009, og viser f.eks., at nordvestnyt.dk, der dækker området fra Holbæk til Kalundborg, havde femten gange så mange besøg som normalt mellem kl. 10 og 11 om morgenen efter valget.

Analysen dokumenterer også, at de danske nyhedssites under et valg deler sig i tre forskellige grupper med hver deres mønster. Ud over de lokale nyhedssites er det tabloidavisenes websites, Ekstra Bladet og B.T., der når knap 25 procents vækst i valgdøgnets hedeste time, mens de store omnibus websites, jp.dk, berlingske.dk, politiken.dk, dr.dk og tv2.dk i flere timer rammer vækst på 75 procent.

"Groft sagt viser tallene, at læserne synes, de gamle morgenaviser er mere seriøse end de gamle tabloider. Også på nettet. Det er på sites som Berlingske og DR, du forventer at finde seriøse valg-nyheder. Ikke hos Ekstra Bladet og B.T.," siger Jon Lund i en kommentar til analysen.

Det var først i aften-, natte- og morgentimerne efter valget, at væksten satte ind, da resultaterbe begyndte at ligge fast, mens der ikke var de store udsving at finde i nyhedsaktiviteten på valgdagens lyse timer.

Læs hele analysen fra kl. 15 fredag her.

 

 Væksten i antal estimerede besøg time for time d. 17 og 18. november for lokale sites, tabloidavisernes sites og "omnibus" nyhedssites. Kilde: Jon Lund

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også