Google ånder TV 2 i nakken

Med en estimeret omsætning på 1,2 - 1,4 mia. kr. i år overgår Google egne vækstforventninger.
Ole Enggaard

Et sted mellem 1,2 mia. kr. og 1,4 mia. kr.

Sådan lyder de kvalificerede bud på, hvor stor en omsætning Google Danmark ender på i år. Dermed overgår Google de forventninger om en omsætning på 1,1 mia. kr. i 2009, som annoncegigaten selv meldte ud i begyndelsen af 2009 - og er godt på vej til at slå TV 2 af inden som Danmarks største annoncemedie i et år, hvor TV 2 har måttet se en nedgang på 20-25 procent i omsætning i øjnene indtil videre.

Outrider: Vækst på 400 mio. kr.
To af landets største indkøbere af søgeord er et stykke fra hinanden i estimatet af Googles omsætning. Search-bureauet Outrider håndterer search opgaver på tværs af WPP’s mediabureauer, blandt dem Mediacom, Mediaedge:cia, Mindshare og Maxus.

Her estimerer direktør Nils Langballe ud fra bureauets erfaringer og Google Danmarks positive meldinger for tredje kvartal i år , at Google’s omsætningen i 2009 er i nærheden af 1,4 mia. kr. - en stigning på 40 procent i forhold til sidste år.

"Meromsætningen i forhold til 2008 kommer primært fra en kombination af større investeringer fra eksisterende kunder. Det handler blandt andet om at opnå bredere dækning på søgeord. Den resterende del af væksten kommer fra nye annoncører og de regionale, lokale annoncører Google har tiltrukket i 2009,” siger Nils Langballe.

OMD: 15 til 20 pct. vækst
Helt så optimistisk er mediabureauet OMD ikke.
”Vi forventer Google omsætningen samlet for branchen er vokset mellem 15 og 20 pct. i 2009”, siger Jørgen Dueholm, der er digital director i mediabureauets online afdeling med ansvar for nogle af landets største virksomheder i kundeporteføljen.

Altså en estimeret omsætning i omegnen af 1,2 mia. kr.

Jørgen Dueholm er på linie med Nils Langballes vurdering af vækstområderne, men mere beskeden i forventningen til væksten - og det på trods af, at en af mediabureauets store kunder, Danske Spil, siden foråret også har været aktiv med køb af søgeord.

Google’s egne AdWords-regler har indtil for nylig forhindret spiludbydere i at annoncere med AdWords. Men de regler er nu delvist ændret og dermed kan foreløbig danske spiludbydere, blandt andet Klasselotteriet, Landbrugslotteriet og altså Danske Spil, købe AdWords.

Google Danmark: 1,2 til 1,5 mia. i 2009
Søgemaskinens danske direktør, Peter Friis kan ikke hjælpe meget til opklaringen af den reelle omsætning. Men forholdt Outrider og OMD’s forventninger til årets omsætning bliver det til denne kommentar;

"Uden at afsløre mere end jeg kan, så kan vores danske omsætning være mellem 1,2 og 1,5 mia. i 2009, året er ikke gået endnu. Vi har set den største vækst komme fra de store kunder. Den økonomiske situation har været nyttig for os," siger Peter Friis.

Større end TV 2
Dermed er Google meget tæt på at overtage TV 2's position som landets største annoncemedie. TV 2 havde sidste år en omsætning på 1,6 mia. kr., men er ramt af den nedgang, tv-mediet har haft, på 20 procent i år - og kan altså lande omkring 1,3 mia. kr.

TV 2 havde i første halvår en samlet reklameomsætning på knap 600 mio. kr. ifølge halvårsregnskabet - andet halvår ligger erfaringsmæssigt fem til ti procent over.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også