Facebook æder mere tid

Facebook er suverænt den største online kanal, og der er ikke udsigt til at interessen er toppet - tværtimod.
Ole Enggaard

Nyhedens interesse er passé - alligevel bruger unge som ældre i stadigt stigende grad tid på Facebook. Det viser en analyse fra mediabureauet Mindshare, der på baggrund af tal fra analysebureauet Gemius, har sammenlignet tilslutning og tidsforbrug mellem maj og september i år på Facebook blandt danske brugere.

30 min. dagligt
De unge 15 til 24-årige danskere nærmer sig måske mætningspunktet på Facebook. I september havde flere end otte ud af ti i den målgruppe en aktiv profil på Facebook. Det samme var tilfældet i maj. Men til gengæld bruger de unge stadig mere tid på det sociale netværk. I maj brugte de i gennemsnit knapt 11 timer på Facebook. Det forbrug er over sommeren til september steget med 14 pct. til knapt 12,5 time i gennemsnit pr. måned.

Forældre Facebooker
Den næststørste vækst i forbrug og tilslutning kommer fra gruppen af de 45 til 54-årige. 60 pct. af den ellers travle og erhvervsaktive del af befolkninger, havde i september en profil. Forbruget er bemærkelsesværdigt steget med 30 pct. over sommeren til gennemsnitligt 15 min. dagligt.

Mormor er med
Den helt store vækst i forbruget kommer fra bedsteforældrene. De er, sammenlignet med resten af befolkningen, mindre repræsenteret på Facebook med ’blot’ 40 pct. Men væksten i tidsforbruget peger på, at vi kun har set begyndelsen på tilslutning. Fra maj til september er det gennemsnitlige tidsforbrug steget fra et par timer til 2,5 time, eller 31 pct. i vækst.

Kvinder dominerer
Det er forsat kvinder, der er flest af på Facebook. 70 pct. benyttede aktivt deres profil i september. Men som med de unge kan de være tæt på mætningspunktet. Der er fra maj til september ikke kommet flere kvindelige brugere, men til gengæld er de eksisterendes forbrug steget med knapt 20 pct. til i omegnen af 20 minutter dagligt.

Tilslutningen blandt mænd stiger fortsat i perioden maj til september med 5 pct. flere aktive. Knap seks ud af ti mænd er med på det, der ikke længere kan kaldes en mode, men en reel udvikling på højde med andre online fænomener, som email og søgemaskiner.

Blandt alle på 15 år eller derover har 64 pct. en aktiv profil på Facebook. I gennemsnit brugte den del af den voksne befolkning 8 timer og 26 minutter på, at pleje kontakterne og opdaterer på Facebook i september.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også