Mindre genbrug i Berlingske Tidende

Det er slut med at læse hele Berlingske Tidende på nettet. Avisen og webben skal hver især have unikt indhold og supplere hinanden bedre, siger koncernchef og chefred. Lisbeth Knudsen.
Tine Brødegaard Hansen

Mere dybde, perspektiv og dialog skal fastholde Berlingske Tidendes læsere og sikre unikt indhold i avisen og på nettet med en fornyelse af avisen, siger Lisbeth Knudsen ansv. chefredaktør og koncernchef for Berlingske Media.

Det lyder som om ændringerne kræver en større arbejdsindsats - følger der flere penge med til at forbedre journalistikken?

"Nej, vi udvider ikke bemandingen, men har siden september omlagt vores måde at arbejde på. Det betyder, at alle er multimediereportere. Målet er at få mere unikt stof til den trykte avis og til webben og mindre genbrug af stof fra avis til web," siger Lisbeth Knudsen.

Det går jo godt for Weekendavisen, er det derfra I har fået inspirationen til at satse på mere dybde i avisen?

"Nej, vi skal ikke have så lange artikler, men deres koncept er fint. Vi går i retning af det som New York Times og Wall Street Journal også arbejder med i form af dybde, perspektiv og læserkommentarer til dagens historier i den trykte avis. Det handler om at levere 'dagens samtaleemne'. Vi skal også udnytte samspillet mellem tekst og infografik bedre end andre aviser for at få flere informationer i en intens form, for folk har ikke meget tid, så præsentationen er vigtig."

Er læsernes tid ikke netop et problem, når man laver en daglig avis, der går mere i dybden?

"Nej, for vi skaber bedre overblik med flere fokus-sider på kun en side frem for et fokus-emne på mange sider. Det bliver en mere koncentreret og intens avis på den måde."

Hvad er dine forventninger til ændringerne, når det gælder læsertal og oplag, tror du på fastholdelse eller kan ændringerne vende trenden?

"I dag handler det mere om fastholdelse og om at videreudvikle samspillet mellem web og print, frem for at lægge hele avisen på nettet. Men ændringerne udbygger den læseværdi som er afgørende for, om folk fornyer deres abonnement. Den beslutning afhænger af tre ting; merværdien avisen giver i forhold til den tid man bruger, om man får ny viden og om man følger sig godt tilpas det image avisen har. Det arbejder vi hele tiden med."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også