Lars Munch: Udsigt til overskud

JP/Politikens Hus forventer et "ikke prangende, men dog synligt" overskud før skat i år. Det skyldes især reducerede trykomkostninger.
Louise Reseke

Mens JP/Politikens Hus sidste år indkasserede en regnskabsmæssig lussing i form af et trecifret millionunderskud før skat, så er der andre positive udsigter i år trods krisen.

"Vi forventer et ikke prangende, men dog synligt overskud før skat," siger adm. dir. Lars Munch fra JP/Politikens Hus, der for første gang melder offentligt ud om forventningerne til årets regnskab.

"Vi lider ikke nød. Det skyldes først og fremmest, at vi har reduceret vores omkostninger betydeligt, især trykomkostningerne, og så har vi i det hele taget omkostningsreduceret alle de steder, vi kan, og det er vi godt tilfredse med," siger Lars Munch.

Sidste års negative bundlinje var ikke mindst resultatet af en nedskrivning på 140 mio. kr. af JP/Politikens Hus andel af Trykkompagniet, men koncernen har nu taget smerten og skilt sig af med to omkostningstunge trykkerier. Det gælder JP Tryk ved Viby og andelen af Trykkompagniet ved Avedøre, som Berlingske Media har overtaget resterne af. Tilbage er Erritsø Tryk ved Fredericia.

Annoncebunden nået
Lige som konkurrenterne fra Berlingske Media, oplever man i JP/Politikens Hus, at bunden i annoncemarkedet er nået.

"Vi har det seneste halve år ligget på et stabilt, lavt niveau. Det regner vi med fortsætter i 2010, og det er ikke fordi, vi kan spå, men fordi det er det klogeste sted at lægge forventningerne for nuværende," siger Lars Munch, der også er i gang med at forberede sig på en fremtid, der ikke har stemplet "krisetider" på sig.

"Vi gør os selvfølgelig klar til, at krisen ender. Det handler om, at vi skal bevare og vinde de markedsandele på print og på nettet, som vi kan, og så holder vi os orienterede, om der er selskaber, der kunne være værd at interessere sig for - der bliver sat meget til salg i krisetider," siger Lars Munch, der ikke vil nærmere ind på, hvilken type medievirksomheder, der kunne være interessante opkøb for JP/Politikens Hus. Men koncernchefen har tidligere meldt ud, at han gerne ser medievirksomhederne blive større.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også