Google æder mest i Danmark

I Norge og Sverige har medierne været langt bedre til at holde på annoncekronerne, mens Google har verdens bedste marked i DK.

Mens danskerne bruger ti gange så meget tid på Google, Facebook og YouTube (40 procent) end på danske dagblades hjemmesider (fire procent), så ser billedet markant anderledes ud i resten af Skandinavien.

"Det skyldes, at der har været lokale spillere, der brugte store ressourcer på at påvirke markedet, inden de udenlandske aktører blev altdominerende. I Norge skal det jo generelt helst være norsk og ikke udenlandsk, så man bifalder det ikke bare, fordi det kommer fra udlandet. En række store norske aktører, mediehuse, gik tidligere i forløbet ind i krigen om nettet," siger Claus Gilbert Clausen, der er nordisk direktør for Mediaedge:cia, til Berlingske Business.

Selvom Facebook, Google og YouTube også er tidsslugere i Sverige og Norgen, så har de svenske og norske mediehuse udvist rettidig omhu og investeret på nettet, hvor de danske mediehuse var optagede af at udkæmpe gratisaviskrig, og det gør forskellen ifølge Claus Gilbert Clausen, og det har gjort vejen åben for især Google, der i Danmark har den højeste omsætning i verden målt per indbygger.

"Ekstra Bladet har satset meget herhjemme, og det kan ses, men det var tre-fire år senere end for eksempel norske VG," siger Claus Gilbert Clausen til Berlingske Business.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også