Net-smæk til Berlingske Media

Berlingske Mediers mest profilerede websites tabte overraskende opbakning i sommerugerne, mens flere konkurrenter stormer frem.
Per Fanefjord Laursen

Danskerne går i stigende grad på nettet i sommerferien. De nyeste trafiktal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) tegner generelt et billede af et større mediebrug på nettet i juli 2009 i forhold til 2008.

De store mediesites som dr.dk, tv2.dk og eb.dk har lagt ekstra brugere til i juli. Eb.dk brager frem med 150.000 flere juli-læsere i forhold til sidste år, mens tv2.dk er vokset med 124.000 brugere. Stort set alle aviser øger deres brugertal, jp.dk har 90.000 flere besøg, og pol.dk tiltrækker 72.000 flere end i juli 08.

Teknisk modgang hos berlingske.dk
Mod trenden går bt.dk, der står stabilt på 836.000 brugere, og Berlingske.dk, der taber ca. 8000.

"Når det gælder juli-tallet for Berlingske.dk, har vi haft nogle tekniske problemer med betydeligt lavere trafik end normalt fra Google. Det kigger vi nærmere på. Desuden har vi omlagt en række sites, som vi normalt krydshenviser fra til berlingske.dk, og bt.dk har været under skifte til ny CMS platform. Vi har derfor en klar forventning om, at berlingske.dk vender tilbage til større væksttal i de kommende måneder, og at Berlingske Media som helhed fortsat vil være i klar vækst på det digitale område," siger koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen.

Business.dk rammes af ny struktur
I erhvervskategorien taber Berlingske Medias erhvervssite, business.dk, hele 39.000 brugere. Paradoksalt nok vinder nærmeste konkurrent, Jyllands-Postens epn.dk, næsten det samme, 46.000 brugere.

"Business.dk faldt med 12 procent, men vi har også i efteråret udskilt sitet 'dinepenge.dk'. Tilsammen har de to sites flere brugere end business.dk havde alene," siger Lisbeth Knudsen.

Koncernchefen hæfter sig videre ved, at det samlede Berlingske Media står pænt i juli. Fra juli 2008 til juli 2009 steg de samlede brugertal med tre procent på udgiver-niveau.

Således steg 'aok.dk' med 12 procent, mens konkurrenten fra Politiken 'ibyen.dk' blot steg med én procent. Aoa.dk ('Alt om Århus') er vokset med 188 procent i perioden.

Artiklen benytter afrundede tal.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også