Skuffet Lisbeth K. dropper spærring

At nægte læsere med ’adblockers’ adgang til koncernens hjemmesider var alligevel ikke løsningen for Berlingske Media, der nu afventer branchens opbakning.
Zandra Damsgaard

Svigtende opbakning fra de andre mediehuse har fået Berlingske Media til at sænke paraderne på internettet og igen lukke læsere med de såkaldte ’adblockers’ ind på koncernens hjemmesider.

Nu afventer man i stedet resultatet af mediebranchens forestående retssag mod Aidonline, der tidligere på sommeren udløste et ramaskrig ved at tilbyde internetbrugere at erstatte onlineannoncer med annoncer for virksomhedens velgørende samarbejdspartnere.

”Det vigtigste nu er, at sagen kommer for retten og vi får en afklaring på det principielle spørgsmål om, at et firma laver et tilbud om at erstatte vores kommercielt solgte annoncer med nogle andre,” siger topchef Lisbeth Knudsen til MediaWatch.

Skuffet men afventende
Selvom danske onlinemedier over en bred kam stejlede ved udsigten til at blive truet på deres levebrød, valgte kun Berlingske helt at spærre adgangen for brugere, der med et adblocking-program kan blokere bannerannoncer - og dermed også det givne medies indtjening på dem.

Selvom Lisbeth Knudsen fortsat er skuffet over, at de andre store mediehuse ikke fulgte trop, er fokus nu rettet mod retssagen i september.

”Sagen har en stor interesse i hele dagbladskredsen, og der er en fælles holdning til, at det er uacceptabelt og uholdbart at udnytte en andens hjemmeside kommercielt. Det forventer vi at få medhold i, og så må vi diskutere det, når vi ser udfaldet af retssagen,” siger hun.

Tilfredse annoncører
Mens Berlingske Medias defensive tiltag over for adblocking ifølge Lisbeth Knudsen kun affødte spredte protester fra brugere, var der skulderklap fra koncernens annoncører:

”Annoncørerne er vældigt tilfredse med, at vi tager sagen op juridisk. Vi har jo en fælles sag i og med. at annoncørerne ikke kan være interesserede i, at andre bruger den annonceplads, de har betalt for,” lyder det fra Berlingske-topchefen.

Aidonline-netværket faldt fra hinanden, da de velgørende organisationer en efter en sprang fra, og den 2. september skal selskabet stå ansigt til ansigt med Danske Dagblades Forening og Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) i retten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også