JP/Pol afventer adblocking-udvikling

I modsætning til Berlingske Media vil JP/Politikens Hus ikke endnu hindre adgangen til deres mediesites for brugere, der har installeret programmer som kan blokere for bannerannoncer.
MediaWatch

Koncernchef i JP/Politikens Hus, Lars Munch, vil endnu spærre adgangen til mediehusets sites for brugere der har installeret adblocking, eller blokering af webannoncer, sådan som Berlingske Media har gjort.

Det ærgrer koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen:

"Jeg ved selvfølgelig godt, at nørderne altid kan finde veje til at omgå vores blokering. Det kommer vi aldrig uden om, men det er skuffende, at dagbladene ikke kan stå sammen om en holdning til spørgsmålet. Det er klart, at vi selvfølgelig må vurdere, om vi vil fortsætte den principielle kamp alene, hvis ikke andre vil være med til at forsvare værdien af det unikke kvalitetsindhold," siger hun til nyhedsbrevet fra Danske Dagblades Forening.

Lars Munch er enig med Lisbeth Knudsen i det principielle, men mener ikke at adblocking endnu er et reelt problem.

Adblocking, eller det at spærre for internetmediers bannerannoncer ved at downloade et lille program, er et potentielt stort problem for internetmedierne. Visningerne af webannoncerne er nemlig med til at finansiere det journalistiske indhold på dem. Efter sagen om Aidonline, hvor brugerne kunne udskifte internetmediernes annoncer med annoncører, der støttede godgørende formål, har adblocking fået fornyet opmærksomhed.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også