Bookmakere går ind i tv-branchen

Bookmakere udfordrer mediebranchen i takt med, at nogle af de førende spilleudbydere køber sportsrettigheder og transmitterer live sport på deres sites.
Per Fanefjord Laursen

De pengestærke udenlandske bookmakere, vil ikke kun putte annoncekroner i danske sportsmedier, men har ambitioner om at blive en konkurrent på sports-tv markedet.

Det store, skandinaviske spillesite Unibet har for nylig købt betydelige tennis- og fodboldrettigheder bl.a. til den italienske Serie A, Europa League, VM-kvalifikationskampe og Wimbledon. Alt sendes gratis live på sitet - når blot man har registreret sig som kunde hos Unibet.

"Vi ser, hvordan de traditionelle tv-kanaler spreder deres rettigheder på mange kanaler, og det virker som om, at man betragter tv som én ting og web-tv som noget andet. Måske får rettighedshaverne mest muligt ud af det, men live-streaming åbner i hvert fald interessante perspektiver for de forbrugere, der ikke vil betale dyre domme for store tv-pakker eller opskruede pay-per-view-priser,” siger pressechef hos Unibet, Per Marxen.

"På lidt længere sigt kan man forestille sig, at spiludbyderne også udvikles til ”niche-kanaler”, der tilbyder live-sport, eksperttips og reportager. Og dermed bliver der reelt tale om en udfordring til de tv-stationer, der satser på sport," siger han.

Samarbejde om større indkøb
Unibets pressechef kan også godt forestille sig en fremtidig udvikling, hvor bettingsites køber rettigheder i samarbejde med broadcastere i de tilfælde, hvor rettigheder sælges i store pakker med primære og sekundære events. I princippet kunne man forestille sig, at visse Champions League-kampe sendes på TV3+ og andre på Unibet, eller at SBS TV og Unibet i fællesskab køber f.eks. den usolgte landskamp den 9. september mod Albanien.

En ting er sikkert. Unibet optrapper kampen om sportsglade seere ved at tilbyde gratis sport. Alene i 2009 bliver det til mere end 2500 kampe, der streames direkte.

Det hører med til historien, at tv-rettigheder og web-rettigheder til tider sælges samlet - andre gange adskilt. Når Unibet erhverver rettigheder til f.eks. Wimbledon, lukkes for brug af IP-numre i de markeder, hvor broadcastere har interesser i eventen, til eksempel i Danmark og Frankrig.

Australian Open gav rekord
Under Australian Open i tennis i februar satte Unibet rekord i live-væddemål fra danske spillere, og omsætningen på livebetting udgør nu ca.10 procent af den samlede omsætning. Det forventes at stige til 14-15 procent i 2009.

”Danskernes bredbåndsforbindelser bliver hurtigere, og det gør, at kvaliteten af streamingen til en større oplevelse,” siger Per Marxen.

Han oplyser, at Unibet og andre ser en gevinst i livebetting, fordi spilleoplevelsen bliver mere spændende, når man alligevel sidder og ser en kamp. Hovedformået for Unibet er, at skabe trafik på sitet, øge loyaliteten blandt kunderne på et konkurrenceprægede spillemarked, og sikre at kunderne registrerer sig som brugere.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også