Hver 7. journalist dækker Roskilde Festival

Journalistisk personalefest kalder kritikerne det faktum, at 2.000 danske journalister dækker Roskilde Festivalen i år.
MediaWatch

Verdens største musikfestival, den engelske Glastonbury festival, kan ikke konkurrere med Roskilde Festivalen, når det gælder antallet af akkrediterede pressefolk, skriver journalisten.dk.

Med 100.000 festivalgæster kan Glastonbury nemlig kun mønstre 1000 arbejdende journalister, mens Roskilde tiltrækker hele 2000 af slagsen og har haft et besøgstal på op mod 80.000, mens det i år forventes at 65.000 vil lægge vejen forbi Dyrskuepladsen.

Med 14.000 journalister, målt på medlemmerne af Dansk Journalistforbund, er det hver 7. danske journalist, som tager til musikfest i Roskilde, skriver berlingske.dk.

"Det er vanvittigt. Der er noget helt galt med vores prioriteringer i dansk presse, og Roskilde har jo udviklet sig til en journalistisk folkefest," siger Lene Rimestad, der underviser på Syddansk Universitet i journalistik og nyhedskriterier til journalisten.dk.

Den massive dækning i medierne hænger formentlig også sammen med, at agurketiden indfinder sig i juli måned. Til journalisten.dk siger kulturrredaktør på Jyllands-Posten:

"Det ville aldrig ske, hvis vi var i april eller november."

Modsat tidligere praksis på Roskilde Festivalen koster det ellers enkelte journalist 400 kr. at dække løjerne.

Tilmed har Roskilde Festivalen skruet op for sin egen information om festivallen, når det gælder web-tv og mobiltelefonen som medieplatform.

- TBH

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også