Bannerangreb på medier vil fortsætte

Mediestormen lagde Aidonlines samarbejde med 12 humanitære organisationer ned på under en uge. Men hvor længe kan medierne holde skansen?
Tine Brødegaard Hansen

Det er en stakket frist for internetmedierne, at Aidionline har sadlet om og ikke længere samarbejder med de 12 humanitære organisationer, der blåstemplede deres indsamlingsmodel.

For mens annoncekronerne er under pres, florerer kreativiteten ved computerskærmene.

"Aidonlines idé er bare første skud i bøssen af mange andre," siger Christian Schwarz Lausten, partner og medstifter af Seismonaut, der arbejder med innovation, udvikling og digitale muligheder.

"Mediebranchen prøver at beskytte en forældet annoncemodel. Bannerannoncer er en dødsejler, som folk ignorerer, og så har de ingen værdi. Man må finde andre måder som for eksempel co-branding, hvor en annoncør sponsorerer et undersite."

Samarbejde frem for krig
Christian Schwarz Lausten drager paraleller til musik- og filmbranchens problemer med piratkopiering, hvilket har frembragt initiativer som iTunes, hvor man kan købe enkelte sange, og hulu.com, hvor tv-selskaberne frivilligt lægger tv-klip og serier ud.

"Aidonlines formål er godt, men de skulle have lavet aftaler med medievirksomhederne. Og hvis medierne var progressive og forstod nettet, ville de måske have indgået en aftale, hvor kun en procentdel af bannerannoncerne blev udskiftet, hvis brugerne havde installeret Aidonlines program."

Ingen får nu at vide, hvor meget Aidonlines samarbejde med de 12 organisationer ville have grebet om sig hos brugerne, men Christian Schwarz Lausten peger på, at flere nu er blevet opmærksomme på, at det kan lade sig gøre at blokere for bannerannoncer.

"Det er gået op for medierne, at hr. og fru Danmark kunne få øjnene op for de tekniske muligheder med al den publicity om Aidonline. Så kan teknologien nå et 'tipping point', hvor det ikke bare er nørderne, der bruger det, og det kan medierne ikke tolerere, så går de ud med hele deres argumentationsskyts," siger Christian Schwarz Lausten.

Bannerannoncer overlever
Christian Strand er langt fra enig i, at medierne burde have set Aidonline som en mulighed for samarbejde frem for at gå til angreb og at bannerannoncer alligevel synger på sidste vers. Han er interactive director i mediebureauet IUM og var tidligt ude med kritik af Aidonline.

"Selvfølgelig må medierne forholde sig til, at der kommer adblocking, men det er en dårlig undskyldning, at det er ok at erstatte bannerannoncer med andre, fordi pengene går til nødhjælp. På den måde hjælper organisationerne nogle et sted i verden, men river tæppet væk under folks job i Danmark," siger Christian Strand og tilføjer:

"Medierne giver i forvejen gratis kampagner og rabatter til de velgørende organisationer, så dem er de ikke imod. Medierne forholder sig også til, at der kommer flere adblockere, men det kunne Aidonline have fået til at eksplodere."

Christian Schwarz Lausten kalder bannerannoncer en dødssejler, men den udlægning køber Christian Strand ikke:

"Jeg tror ikke, at bannere forsvinder, de er en del af mediebilledet på nettet ligesom printannoncer i en avis. Medierne er ved at udvikle nye indtægtskilder, men nogle internetmedier har systemer, der hindrer adgang til deres site, hvis man har en adblocker (såsom bold.dk, red.)."

Det lyder som et evigt våbenkapløb?

"Ja, det er en evig kamp. Det er det samme som med udviklingen af antivirus, der hele tiden følges af en ny virus," siger Christian Strand.

Blokering af bannerannoncer
Ad blocking-programmer findes i mange versioner. Browseren Firefox' Adblock Plus downloades ifølge Firefox hver uge 678.358 gange. I alt har Firefox registreret 51.646.125 downloads.

Debatten om ad-blocking, mediernes modtræk og brugernes modtræk til det, raser allerede på version2.dk og på computerworld.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også