Organisationer dropper Aidonline

Befolkningens goodwill er i fare efter den ophedede debat om samarbejdet med Aidonline. Derfor trækker både Røde Kors og Kræftens Bekæmpelse sig fra samarbejdet.
Tine Brødegaard Hansen

Landevejsrøveri, pirateri og trussel mod netmediernes eksistens.

Det har ikke skortet på verbal modstand mod de humanitære organisationers samarbejde med Aidonline. Kræftens Bekæmpelse tør ikke risikere, at debatten smitter af på danskernes lyst til at støtte organisationen og trækker sig øjeblikkeligt. Også en anden humanitær mastodont, Røde Kors, dropper samarbejdet med Aidonline.

"Vi er ikke på finansloven og er afhængige af at være på god fod med danskerne, hvis vi får bad will så ryger vores indtægtsmuligheder for at finansiere kampen mod kræft," siger Poul Møller, marketingchef i Kræftens Bekæmpelse og tilføjer:

"Badwill er følelsesmæssigt, ikke rationelt. I debatten bliver vi beskyldt for en masse ting, og det kan vi ikke tåle som organisation."

Slemme karle
Men Poul Møller lægger sig ikke fladt ned for internetmediernes kritik.

"Jeg læser også blogs og indlæg, hvor der stilles spørgsmålstegn ved, om FDIM har noget at komme efter (mht. deres kritik af Aidonline, red.), det går jeg ikke ind i. Jeg konstaterer, at der er en intern debat i branchen, den afspejler også en forretningsmodel, der bliver eksponeret som skrøbelig. Hvis den debat smitter af på danskerne, vil de følelsesmæssigt opleve, at vi er slemme karle, og det vil medføre en risiko for vores fremtidige finansiering."

Kræftens Bekæmpelse understreger endvidere i en pressemeddelelse, at organisationen ikke ønsker "at være gidsler i en teknisk debat om indtjeningsmuligheder ved bannerreklamer på nettet".

Røde Kors trækker i land
Fundraisingchef i Røde Kors, Kenneth Øhrberg, der ellers afviste mediernes bekymringer for initiativet i sidste uge, siger:

"Det pres vi har oplevet fra vores faste samarbejdspartnere inden for medieverdenen om at opgive samarbejdet med Aidonline, ville gøre det svært at løse vores opgave fremover, hvis ikke vi trækker os."

Flere medier har således påpeget, hvordan de opfatter sig selv som gode samarbejdspartnere til de humanitære organisationer, når det gælder at give gratis bannerannoncer eller andre kampagnetiltag. Blandt andre bold.dk og Fynske Medier trak efter nyheden om samarbejdet med Aidonline deres støtte til en gratis kampagne for Røde Kors tilbage.

Behovet for at finde nye indtægtskilder fik Røde Kors til at sige ja til samarbejdet med Aidonline.

"Vi er som hjælpeorganisation i disse år presset til at finde måder at finansiere vores arbejde på. Ligesom mange medier er det. Derfor afsøger Røde Kors også aktivt og offensivt nye veje, og vi syntes, at der er mange gode takter i Aidonlines produkt, der er en ide på forkant med en udvikling og en konkurrence på webbet, som nok i fremtiden er uundgåelig."

Dermed står Aidonline indtil videre tilbage med 10 humanitære organisationer som samarbejdspartnere.

MediaWatch indhenter kommentarer fra de forskellige organisationer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også