MediaWatch

Røde Kors: Netmedier må finde nye indtægter

Røde Kors har intet problem med at brugere kan udskifte netmediernes annoncer, med annoncører der støtter velgørenhed.

Medierne må finde sig i den udvikling teknologien dikterer og finde nye indtægter. Det er den kontante holdning hos fundraising-chef Kenneth Øhrberg i Røde Kors, der er blandt de organisationer, der har indgået aftale med det stærkt kritiserede annoncekoncept  Aidonline, hvor brugerne kan udskifte netmediernes bannerannoncer med annoncer for annoncører, som støtter de humanitære organisationer.

Internetmedierne er bekymret for, at Aidonlines computerprogram vil skade deres annonceindtægter og true deres eksistensgrundlag. Har I taget det i betragtning, da I indgik samarbejdet?

"Ja, selvfølgelig har vi det, men det er en udvikling, der sker inden for internetmedierne. Det er ikke en udvikling, vi som sådan står for, eller man kan kæmpe imod. Bannerannoncer som koncept er på vej ned."

Men stadig udgør bannerannoncer ca. 50 procent af mange internetmediers annonceomsætning, siger formanden for FDIM (Foreningen af danske internetmedier), er det ikke stadig en hel del?

"Jo, men om to år udgør de nok ikke 50 procent. Aidonline er kommet som en del af en teknisk udvikling. Medierne prøver jo også at finde nye indtægtskilder på nettet. Jeg forstår deres bekymring, men det er ikke en udvikling vi som humanitær organisation har hånds- og halsret over. De dygtige internetmedier finder nye indtægtskilder."

Eget valg hvilke annoncer man vil se på nettet
Kan du forestille dig, at der er noget ulovligt ved Aidonlines metode?

"Jeg går ud fra, at de har styr på lovligheden, men er det ulovligt, vil vi ikke tage imod penge fra dem (Aidonline beholder selv 20 pct. af annonceindtægterne fra de udskiftede bannerannoncer og donerer resten til de humanitære organisationer, red.). Men folk benytter i forvejen ad blockere, som man downloader som privatforbruger, og hvorvidt man ønsker at se annoncerne på nettet er ens eget valg. De her mennesker (Aidonline, red.) har taget et initiativ til, at folks ageren på nettet kan give bidrag til humanitært arbejde. De vil hellere lade annonceindtægterne tilfalde dem, end et kommercielt internetmedie."

Men nogle af internetmedierne hører til publicistiske medier, der dækker katastrofeområder, som I gerne vil have dækket, er det ikke et problem, at de mister annonceindtægter?

"I Danmark er der tradition for, at indhold på nettet er gratis, så man må finde nogle andre metoder at tjene penge på. Det har ikke været uden overvejelse, at vi træder med ind i den udvikling, men om et halvt år har medierne sikkert allerede fundet nogle nye indtægter."

Internetmediernes foreninger fremhæver, at de gerne giver humanitære organisationer rabatter på annoncer, og at jeres samarbejde med Aidonline strider imod samarbejdet med dem. Har de en pointe i det?

"Ja, men det er en teknisk udvikling om, hvordan en bannerannonce publiceres. Hvis ikke Aidonline bliver en succes, kommer der noget andet. Det, der er interessant, er, at forbrugeren kan sige, at hans ageren på nettet betyder, at han støtter et humanitært formål frem for kommercielle medier."

Men går I ikke ind og optager noget annonceplads, som andre har betalt for - for selv at tjene penge på det?

"Det gør vi ikke, det er Aidonline, der har udviklet programmet og administrerer det, men hvis det er ulovligt, vil vi ikke modtage penge fra dem. Er det fuldt lovligt, er det endnu en kanal, der kan genere penge til de svage og udsatte grupper, vi er sat i verden for at hjælpe."

Tilsyneladende er der forskellige juridiske vurderinger af lovligheden af Aidonlines computerprogram. På den ene side bør der være samtykke fra netmedierne, på den anden side er det i forvejen muligt at blokere for annoncer.

SOS-Børnebyerne: Nejtak til at fjerne netmediers indtægtsgrundlag
Heller ikke Red Barnet ser noget problem i samarbejdet. Kommunikationchef Mogens Damgaard siger til Urban:

"Forbrugerne bestemmer selv, om de vil støtte den lokale hjemmeside, eller om de vil støtte velgørenhed. Annoncemarkedet har altid været præget af stor konkurrence, og vi er glade for at give forbrugerne mulighed for at vælge at støtte os."

SOS-Børnebyerne har derimod valgt ikke at deltage i Aidonline-samarbejdet. I en pressemeddelelse siger direktør Hanne Elisabeth Rasmussen:

"SOS-Børnebyerne vil ligesom alle andre organisationer samle så mange penge som muligt ind til vores formål, som er langsigtet hjælp til nødlidende børn. Men vi ønsker, at dem der støtter, selv skal vælge det. Og man kan sige, at med AidOnline kommer støtten indirekte fra nogle, - nemlig netmedierne -, som ikke ønsker det. Vi ville bidrage til bevidst at skubbe andre helt legale annoncører væk og fjerne et indtægtsgrundlag for mange, og det er ikke foreneligt med vores værdier og markedsføringsnormer.”

Mere fra MediaWatch

Corydon: Vi har givet advokaterne frie hænder

Børsen igangsætter advokatundersøgelse efter mistanke om mulig snyd med statens corona-hjælpepakke. Ifølge topchef Bjarne Corydon kan det mulige urene trav have været tungen på vægtskålen, som afgjorde, at Børsen fik en større andel af tabet kompenseret.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs