Peytz: 'Annoncetyv' kan stjæle en mia. fra netmedier

12 danske hjælpeorganisationer får snart et brev fra FDIM om, at de med et nyt indsamlings-initiativ truer internetmediernes overlevelse.
Tine Brødegaard Hansen

Målet helliger ikke altid midlet, når det gælder velgørenhed. Slet ikke, hvis midlet til at støtte velgørende organisationer er at blokere for internetmediernes annoncer, så de mister indtægter, mener formand for FDIM (Foreningen af danske internetmedier) Christian Peytz.

Det er nemlig, hvad et nyt computerprogram fra firmaet  Aidonline gør.  Programmet udskifter f.eks. internetmediernes bannerannoncer med annoncer fra Aidonlines annoncører, som donerer udgiften til et velgørende formål efter brugerens valg. 12 danske organisationer deltager i samarbejdet, herunder Røde Kors, Red Barnet m.fl.

"Vi er ved at skrive ud til alle de organisationer, der deltager i konceptet. De vil gøre en god gerning, men de har ikke gjort sig begreb om, hvad en opfordring om at boykotte annoncer på internetmedierne betyder for internetmediernes eksistensgrundlag."

Hvad hvis organisationerne har gjort sig det klart, men lægger mere vægt på deres gode sag?

"Det tror jeg ikke, de vil gøre. I en avis kan man heller ikke klippe annoncer ud og sætte nogle andre ind. Konceptet støtter nogle gode sager, problemet er, at det piller en milliard ud af annonceomsætningen for internetmedierne og truer deres eksistensgrundlag."

Hvorfor venter I ikke og ser tiden an, det kan jo være brugerne slet ikke vil benytte tilbuddet?

"Det vil nok kun være et fåtal af brugerne, der vil gøre det (udskifte internetmediernes annoncer med hjælpeorganisationernes, red.), men det principielle er så tydeligt, at vi bliver nødt til at træde i karakter og stiller os til rådighed for hjælpeorganisationerne med at tegne og fortælle. Vi ser det bestemt ikke som en bagatal."

Christian Peytz vurderer, at halvdelen af mediernes annonceindtægter på nettet stammer fra bannerannoncer.

Aidonline: Metoden er lovlig
Ifølge Aidonlines oplysninger på deres site, er fremgangsmåden helt lovlig. Der står:

"Du bestemmer selv, hvilke reklamer du ønsker at se på, uanset om du ser fjernsyn, går på gaden eller bruger din computer. Der findes allerede mange utroligt populære værktøjer, der blokerer for reklamebannere på nettet. AidOnline fungerer efter samme princip, de erstatter blot det blokerede reklamebanner med et nyt."

MediaWatch følger op med en vurdering fra en ekspert i markedsføringsloven samt med en kommentar fra en af de velgørende organisationer senere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også