FDIM: Danske webmedier truet

FDIM er nu på linje med DR, der ser udenlandske sites og globalisering som største trussel for de danske internetmedier.
Per Fanefjord Laursen

Flere aktører, som f.eks Danske Dagblades Forening, har anset dr.dk som den største trussel mod private danske websites. Den bekymring har bl.a. nået kulturministerens bord.

Men brancheforeningen FDIM tilslutter sig nu DR's fortolkning af markedet: At de danske medier er truet i en stadig hårdere kamp mod de store udenlandske netmedier.
 
Nye tal viser at fra februar 2008 til februar 2009 er danskernes tidsforbrug på udenlandske sites steget fra 35 til 54 procent. Og med danskernes tid følger annoncekronerne over på de udenlandske medier. Det er problematisk, vurderer FDIM,  fordi pengene dermed ikke bidrager til dansk indhold og aktiviteter på nettet.

”Det problem står øverst på agendaen i Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) i den kommende tid,” lød det poltiske budskab fra Christian Peytz, formand for FDIM, på foreningens generalforsamling.

Det er værd at bemærke, at DR's mediedirektør Lars Grarup indtrådte  i FDIM's bestyrelse ved samme lejlighed.

Det er ikke kun tidsforbruget, der er steget på de udenlandske sites. Antallet af sidevisninger er ligeledes steget fra 30 til 52 procent fra februar 2008 til februar 2009. I samme periode er det samlede antal sidevisninger i Danmark for samtlige sites steget med 31 procent. Det betyder at væksten er tilfaldet de udenlandske spillere, men de danske medier er gået tilbage.

”En sidevisning er lig med en annonceplads, og derfor har de udenlandske netmedier sat sig meget tungt på de danske annoncepladser, med den udvikling der er sket det sidste år. De danske netmedier har dermed tabt terræn. Samtidig er der et meget stort pres på annoncepriserne, og de to elementer udgør til sammen en kæmpe trussel for de danske netmedier. En trussel som ikke bare branchen, men også politikerne skal tage alvorligt,” siger Christian Peytz.

Et af problemerne med de største udenlandske spillere er, ifølge FDIM, at de ikke på samme måde som eksempelvis danske netaviser benytter annonceindtægterne til udvikling af dansk kvalitetsindhold. Der er ikke samme økonomiske synergi mellem eksempelvis en søgemaskine og en netavis.

FDIM finder det bekymrende at nettet er det sted, hvor danskerne holder sig orienteret om de seneste nyheder, men når pengene forsvinder ud af landet, kan antallet af nyheder og andet dansk indhold blive reduceret. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også