Ritzau klar til at sælge gossip

Sidst på året kan webmedier få et rendyrket underholdningsflow med seriøs sladder hos Ritzaus Bureau, der tænker langt mere kommercielt end før.
Per Fanefjord Laursen

Niche-feedet vil indeholde historier om skuespillere, tv-værter, reality-stjerner og andre kendtes gøren og laden, både deres professionelle sejrer og private katastrofer. Man kan sagtens forestille sig et Ritzau-flow med skilsmissehistorier om kendte danskere eller seneste udvikling på Paradise Hotel.

"Vi er klar til levere rendyrket gossip, men det efterspørger vore kunder faktisk ikke. De vil til gengæld gerne have underholdningsstof med den høje troværdighed, som Ritzau i øvrigt står for," siger direktør Lars Vesterløkke, Ritzau, der erkender, at Ritzau har været for ukommercielle før i tiden. Bureauet har først for nylig fået en egentlig salgschef.

Han forklarer, at det typisk er gamle medier, der står står midt i produktudvikling af deres sites, som nu efterspørger underholdningsstoffet i flowet. Det er et stofområde, de ikke nødvendigvis har haft i deres papiraviser. Men de anerkender behovet og trafikpotentialet for deres online-versioner.

"Underholdning bliver en del af vor forretning. Vi udbyder det som et produkt mod slutningen af året, når vi har testet det nærmere."

Udviklingschef Bente Nørkjær er sat på opgaven med at udvikle området.

Det vides ikke, hvor mange der skal skrive stoffet.

"Det afhænger af kundebehovet. En del af stoffet skriver vi jo allerede, som f.eks. film og al det tv-stof, vi producerer til flere kunder," siger Lars Vesterløkke.

Underholdingsfeedet produktudvikles i samarbejde med en kundekreds, der har uvist interesse. Antallet af historier i feedet er ikke besluttet, men en volumen på niveau med tv2.dk  er ikke utænkeligt. Prisen for et underholdningsfeed er det for tidligt at sige noget om.

Det næste logiske skridt, hvis alt går vel, er at udvikle et videoflow om de kendte. Salg af video er i forvejen område, Ritzau satser på.

"Der er gode muligheder for at gå ud og lave 'red carpet' dækning ved premierer, og det er relativt let at pakkettere til kunderne," siger Vesterløkke.

Flere nichefeeds på vej
Underholdningsstof er blot ét af en stribe feeds, som Ritzau produktudvikler på. Finansstoffet er allerede i luften som nichefeed. Livsstilsstoffet og privatøkonomi er også på vej som separate feeds, der kan abonneres på.

Trods en ukommerciel tilgang har Ritzau indtil videre været heldige med at holde konkurrenterne stangen. Truslerne i 2006 fra TV 2, DR og MetroXpress er gået i sig selv. Men mange nichebureauer er skudt frem i de senere år, som f.eks. Direkt, Netposten, Newspaq m.fl.  Newspaq har for nylig snuppet Ritzau' radionyhedsforretning.

Målet for Ritzau med at udvikle nichefeeds er at indsætte sin styrke og store produktionskapacitet på at lukke flankerne på de områder, hvor der især er efterpørgsel på nichefeeds, og dermed sætte de små konkurrenter under pres. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også