DR udliciterer webindhold

DR er klar til at udlicitere mere af sin indholdsproduktion til online hos private udbydere, erfarer MediaWatch.
Per Fanefjord Laursen

Den stigende politiske fokus på DR's ambitioner på nettet, der af flere betragtes som konkurrenceforvridende, får nu DR til at sende flere produktionspenge ud af huset.

"DR har et fast minimumsbeløb vi skal udlægge for hvert år. Historisk har vi fortrinsvis udlagt produktion til tv. Men med den udvikling, der sker på mediemarkedet i disse år, vil det være naturligt, at vores udlægning på nettet kommer til at stige. Ser vi på tallene fra 2007 til 2008, er vores udlægning på nye medier steget med 76%, fra 3 mio. kr. i 2007 til 5,3 mio. kr. i 2008,"  siger mediedirektør Lars Grarup.

Lars Grarups udspil skal formentlig ses i forbindelse med en ulmende politisk fokus på DR's lyst til at udvikle sig online og kritik fra flere steder af denne ekspansionslyst, blandt andet fra Dagbladenes Forening. I sidste uge var også JP/Politikens Hus direktør, Lars Munch, også ude med riven i forhold til DR's rolle på nettet.

Forslag om mere DR udbud
I dag udliciterer DR bl.a. produktion af online spil og samarbejder med bl.a. Dagens Medicin om udveksling af artikler. Men DR bør lægge en langt større del af sin webproduktion ud i entreprise, som man gør med dramaserier, dokumentar og tv-underholdningsshow. Det mener direktør Rasmus Nielsen fra internetavisen Altinget.dk, der er ophavsmand til idéen, som han ser som vejen frem for de mindre private internetmedier, der ikke er vedhæng til store bladhuse.

"Jeg vil gøre mit til, at der kommer flere støttekroner i spil for fritstående internetmedier og dermed bedre livsbetingelser. Der skal ikke så meget til at få nye medier sat i søen, målt i antal kroner, for mangfoldighed på nettet koster ikke så meget," siger Rasmus Nielsen, der mener, at en udbudsmodel fra DR kan gavne alle.

”Jeg tror, at man kan gøre både den private internetbranche og DR selv en tjeneste ved, at DR fremover udbyder produktion af visse indholdsuniverser til private leverandører.”

Nyheder og sport er ikke på tale. Men det kunne være stofområder som erhverv, transport/pendling, gossip, kongehuset, underholdning, samliv, rejser, livsstil, moderne pensionistliv, forbrugerstof, teknologi, motion, hobby og andre områder, som DR med fordel kunne tilbyde på dr.dk.

Rasmus Nielsen forestiller sig, at den private leverandør efter en udbudsrunde ville vinde opgaven i f.eks. et par år, hvorefter opgaven går i udbud igen, for at sikre at entreprisen løbende kommer i fri konkurrence. Og for at undgå, at vinderen af opgaven selv bliver en konkurrenceforvridende faktor i markedet.

”Det er ikke anderledes, end når TV 2 har købt politisk nyhedsstof fra Altinget i fem år, indtil de røg ud i en sparerunde,” påpeger Rasmus Nielsen, der også er medlem af bestyrelsen for Danske Specialmedier.

Online bliver politisk omdrejningspunkt
Rasmus Nielsen forventer, at online-mediet bliver et hovedemne i de kommende medieforhandlinger, fordi det nu står klart for alle, at online er sprunget ud som en stor og væsentlig medieplatform.

Han tror ikke på en drastisk omfordeling af de 6,5 mia. støttekroner, der uddeles årligt i samlet mediestøtte.

”Ud over et DR udbud af opgaver tror og håber jeg på en væsentlig større public service pulje, hvor fritstående internetmedier kan søge produktionsstøtte”.

Med politik som stofområde og EU indsigt er Altingets direktør heller ikke blind for de større mediepolitiske aspekter i diskussionen.

Han håber, at DR's udlicitering af indhold kombineres med regler for, hvad DR må på nettet.

"Jeg mener, at Kulturministeren skal lære af de begrænsninger, public service-stationerne i Tyskland og England er pålagt. Begrænsninger er nødvendige, hvis Danmark på sigt skal have en privat mediesektor ved siden af den statsejede. Jeg noterer med glæde, at ministeren har lovet allerede i denne forligsperiode at drøfte sagen med forligspartierne," pointerer Rasmus Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også