Dagblade misser millioner på nettet

Internettet er et af de få annoncemedier, der oplever vækst. Men væksten kommer ikke dagbladene til gode, lyder det fra mediabureauerne.
Ole Enggaard

Det er Google, der sammen med Facebook og affiliate programmer, der vinder på væksten på nettet. Sådan lyder dommen fra en række mediabureauer, der ser eksponeringer på dagbladenes nyhedssites som stagnerende på omsætning.

"Generelt er det Google, der driver væksten. Derefter er det affiliate marketing," siger managing partner hos Mediaedge:cia, Anders Høgh Laursen.

"Dagbladene mangler, at forny sig selv. Vi kunne godt efterspørge en bedre dialog om synlighed. Der er lige nu andre, der er mere kreative og fleksible, de tager pengene."

Annonceindkøbet på nettet fortsatte i første kvartal sin hæsblæsende vækst. Ifølge tallene fra brancheforeningen DRRB, der indsamler tal for den annonceomsætning, der går via mediabureauerne, så steg salget hele 17 procent i første kvartal 2009 - i et kvartal hvor stort set alle andre mediegrupper måtte se indtægterne styrtdykke i forhold til sidste år.

Annoncører vil se resultater
Også Paw Saxgren, der er digital director hos Mindshare, bekræfter tendensen:

"Udviklingen af responsbaseret click-aftaler gavner ikke de større mediehuse. Eksponering af bannerannoncer oplever ingen vækst."

Det er nemlig ikke strategiske tanker om opbygning af kendskab og præferencer, der driver annoncørerne. Det er resultater her og nu. Det viser mediabureauernes annonceindkøb. Det er primært search og cost per click, der fastholder internettets fortsatte vækst på annoncesiden,

En tendens som også GroupM's searchbureau Outrider genkender fra deres opgørelser, der viser vækst på nettet - på Google AdWords-omsætningen:

"Vi er overall 50 procent oppe, i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes lidt flere kunder, men så sandelig også mere omsætning pr. kunde,"siger direktør Nils Langballe fra Outrider, der er specialiseret i planlægning og indkøb af Google Adwords.

Sidste år var rekordår for annonceomsætningen på nettet, hvor især søgeordsannoncering drev den helt store vækst. For at komme annoncørernes behov imøde og få del i de lukrative annoncekroner, har en række mediehuse i samarbejde netop lanceret et nyt annonceværktøj fra det norske firma Open AdExchange, der skal tage kampen op mod Google. Et tiltag, der høster stor ros fra en af Danmarks førende aktører inden for søgemaskine markedsføring.

FAKTA
Brancheforeningen DRRB indsamler mediabureauernes nettoomsætning fordelt på 10 mediagrupper. I første kvartal steg branchens indkøb for annoncørerne i kategorien Internet med 17 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også