Virksomheder vilde med nettet

Danske virksomheder er ikke bare på nettet – de bruger det i stor stil til at holde kontakten med kunder og leverandører. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Zandra Damsgaard

Stort set alle danske virksomheder er på internettet, og 87 pct. af dem har en hjemmeside, som de bruger til at oplyse om produkter og priser, yde kundeservice, rekruttere nye medarbejdere og tilbyde onlinebestilling eller -køb af varer.

Der er med andre ord fuld gang i markedsføringen på de danske virksomheders egne hjemmesider, viser nye tal fra Danmarks Statistik, som netop har offentliggjort rapporten ”Danske virksomheders brug af it 2008”.

I rapporten konkluderer Danmarks Statistik blandt andet, at 28 pct. af virksomhederne bruger CRM (Customer Relationship Management) til at håndtere informationer om kunder og som værktøj til kundeanalyse i forbindelse med markedsføring.

Blandt samtlige virksomheder bruger 19 pct. CRM til sidstnævnte, og 26 pct. bruger systemet til at opfange og dele kundeinformationer.

Jo større, jo mere
Den generelle tendens er, at virksomheder anvender informationsteknologier proportionalt med deres størrelse, altså jo større virksomhed, jo mere IT. Det gælder også CRM-software, som navnlig benyttes i informations- og kommunikationsbranchen, nemlig af hele 69 pct. af virksomhederne.

Hos Danmarks Statistik har man ladet netop disse tal indgå i en ny sammenhæng, hvorfor der desværre ikke kan drages paralleller til eller sammenlignes med tidligere år.

Det kan man til gengæld på en række andre områder, blandt andet hvad angår mobil internetadgang. Her viser statistikken, at hver fjerde virksomhed sidste år brugte en mobil internetforbindelse som for eksempel 3G, mens andelen i 2007 var 14 pct.

Se hele rapporten her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også