Avisen.dk-vækst kræver skarp niche

Den nye netavis, avisen.dk, får ros for initiativet af to mediebureauer, som lægger vægt på, at den skal skille sig kraftigt ud fra andre nyhedsmedier for ikke at drukne i mængden.
Tine Brødegaard Hansen

Spændende idé, mener digital evangelist i mediebureauet MediaCom, Christian Godske om A-pressen og Freeways samarbejde om netavisen avisen.dk, hvis omdrejningspunkt bliver arbejdsliv kombineret med en bred nyhedsdækning

"Avisen.dk er et fantastisk domæne, og den nuværende trafik er ikke udnyttet tilstrækkeligt til at skabe vækst, A-pressen kan med deres politiske profil og fokus give sitet en unik vinkel. Men hvis netavisen primært kommer til at tiltrække mere modne målgrupper, vil det adskille sig fra Freeways primære målgrupper, der typisk er lidt yngre til sites som trendsales.dk og arto.dk."

På brugerniveau bliver udfordringen at bygge et nyhedsmedie op med en unik centrum-venstre profil, der ikke distancerer de nuværende 180.000 brugere, som Nyhedsbureuaet Newspaqs 'unge' nyhedsvinkling har godt fat i, mener Christian Godske.

Når det gælder annonceindtjeningen satser A-pressen og Freeway, der står for det primære salg, på banner- og stillingsannoncer samt sponsorater. De to førstnævnte kategorier har det dog svært i øjeblikket.

"Sponsorater er associeret med imagekampagner. Hvis netavisen får en politisk agenda vil nogle af de store annoncører måske undlade at blive så tæt knyttet til netavisens brand, som sponsorater gør, men det betyder ikke, at de ikke vil vælge avisen.dk som almindeligt annoncemedie."

Hos mediebureauet Carat, byder business director Morten Munk Hansen det nye medie velkommen, men siger:

"Vores holdning er, at det er svært at se ideen som den store guldgrube, hvis netavisen ikke udnytter Freeways indhold og brugerkontakt, for annoncemarkedet er presset. Ideen lugter lidt af koncepterne for gratisaviser som Metroxpress og 24timer, der ikke er for akademiske eller elitære, og som A-pressen har en andel i. Dem risikerer de at kannibalisere lidt på."

Morten Munk Hansen ser positivt på, at Freeways velsmurte salgsapparat tager sig af det primære salgsarbejde, og med det nye samarbejde får et ekstra produkt på hylden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også