Avisen.dk skal op på 360.000 brugere inden for to et halvt år, lyder meldingen fra A-pressens adm. direktør Bjarne Salomonsen, der har skudt otte millioner kr. ind i avisen.dk og har 51. procent af aktierne, mens Freeway har de resterende 49 procent.
Hvis det mål bliver opfyldt, vurderer mediebureauet Mediacom, at avisen.dk kan opnå en omsætning på ca. 340.000 kr. om måneden.
Avisen.dk bliver i løbet af 2009 lanceret som en netavis med arbejdsliv som omdrejningspunkt og med centrum venstre-værdier som afsæt.
Hvis den nye netavis, der lanceres i et samarbejde mellem A-pressen og Freeway, finder en politisk og nyhedsmæssig niche, kan den være interessant for annoncørerne, mener digital evangelist i MediaCom, Christian Godske.
"Den salgsmæssige udfordring bliver, at differentiere den nye avisen.dk fra Freeways øvrige indhold og sites, når det gælder prissætning, hvis de skal nå op på andre netavisers priser," siger Christian Godske.
Freeway ligger med deres nuværende sites ca. 20 pct. under annoncepriserne for andre netaviser grundet deres høje trafik, som primært bygger på brugerskabt, og dermed gratis, indhold, vurderer MediaCom.
Avisen.dk skal beskæftige op til ti journalister.
Om vurderingen
Den økonomiske vurdering er en mellemting mellem det mest kristiske og mest positive scenarie ud fra MediaComs viden om prissætning på annoncer. Indtægter fra partnerskaber og stillingsannoncer er ikke medregnet ud fra den vurdering, at særligt de to områder er stærkt udfordret af krisen. Når den driver over, vil det stadig tage op til fire år at få annoncepriserne på nettet op på niveauet fra før krisen, vurderer MediaCom.