FDIM arbejder på web-tv målinger

Målinger af af seningen af videoklip online kan fra sensommeren løfte mediernes kommercielle udbytte af web-tv.
Per Fanefjord Laursen

Skal de stigende brugertal på web-tv også omsættes til den indtjening, der stadig lader vente på sig på det danske mediemarked, så kræver det som minimum officielle og ensartede data, som mediabureauerne vil anerkende og benytte.

Derfor har FDIM i samarbejde med DRRB nedsat en arbejdsgruppe, der i disse uger er i færd med at løse en række praktiske problemer, så der fra sensommeren kan offentliggøres seer/brugertal for sening af videoklip online. Der skal bl.a. kunne offentliggøres en fast hitliste for web-tv sening.

Det vil sætte fokus på mediet og fjerne en væsentlig forhindring for kommerciel udvikling.

Særlig udfordring i online sening
Opgaven tager imidlertid lang tid, og rummer problematikker, der ikke er ulig dem, man sloges med, da TV-Metret blev etableret i 1992.

Der er komplicerede tekniske udfordringer i den måde, man måler sening af klip på. Der skal skabes enighed om, hvilke målgrupper og indholdskategorier, man måler i. Og det skal sikres, at man også inddrager kliplængden i bedømmelsen, ligesom man skal løse et unikt internetforhold omkring 'Longtail' sening.

"Det falder nok på plads til sommer, og det vil helt sikkert give web-tv mediet kommerciel medvind," siger FDIM-formand Christian Peytz.

Peytz tror dog ikke, at 2009 bliver det store gennembrudsår for indtjening fra web-tv. Han vurderer, at egentlig økonomisk udvikling kræver mere modning, og at der vil gå flere år, inden omsætningen runder de 100 mio. kr. for rene videoannoncer.

Til gengæld mener han, at 2009 bliver året, hvor indhold på web-tv gennemgår en dynamisk udvikling.

Læs MediaWatch-analyse med status og prognose for web-tv set i internationalt perspektiv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også