Skriv 'klik' i bannerannoncen og få bonus

Ny viden om bannerannoncer skrotter ordet 'gratis', der ingen effekt har på klikraten. Det har ordet 'klik', interaktivitet og ordspil til gengæld.
MediaWatch

Test af 465 bannerkampagner, der har kørt på fem Bonnnier-magasiners sites i 2007 og 2008, giver ny viden om, hvad der virker i en bannerannonce.

Her er de fire hovedkonklusioner:

Interaktion. Når brugeren kan spille, quizze eller deltage i en undersøgelse ved at klikke på et banner, øger det klikraten med 29 procent i forhold til bannere der ikke er interaktivie.

Siterelevans. Når bannere på iform.dk har relation til bladets motionsunivers, eller når der er møbelbannere på et site for et boligmagasin, giver det 11 procent flere klik, end hvis bannerne ikke har relevans for sitet.

Ordspil. Hvis et banner indeholder ordspil stiger klikraten med syv procent sammenlignet med bannere, der ikke indeholder ordspil.

Også konkrete ord i bannerannoncerne har betydning. Ordet 'gratis' giver eksempelvis ingen effekt på klikraten, mens bannere der indeholder ordet 'klik' får ti procent flere klik end det gennemsnitlige banner.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er lavet i et samarbejde mellem Bonnier Publications og Peytz Analyse. 465 bannerkampagner, der har kørt på bobedre.dk, iform.dk, goerdetselv.dk, penge.dk og komputer.dk i 2007 og 2008, er blevet kvalificeret med egenskaber og analyseret, deriblandt egenskaber som banners størrelse, relevans til site, interaktion, bestemte ord osv. Derefter er bannerne blevet underkastet en regressionsanalyse.

Læs mere på magasinannoncerdervirker.dk.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også