eBay klar til offensiv

Det er kun få måneder siden, at eBay købte og relancerede den Blå Avis. Nu vil internetvirksomheden satse på endnu flere annoncer.
MediaWatch

Internetvirksomheden eBay relancerede den Blå Avis for to måneder siden og er nu i fuld gang med en udvikling af online-annoncering, skriver Berlingske Tidende.

"Mens man kan sige, at fase et i vores strategi var at plukke de lavthængende frugter, begynder vi først nu i 2009 på de faser, der handler om udvikling og lancering af tjenester," lyder det fra Jacob Aqraou, der er dansk chef for eBays Classifieds-division.

I 2009 udvider eBay sine nuværende aktiviteter og vil gå efter job- eller boligannoncer, eller begge. Det er dårligt nyt for dagbladene, der i forvejen er stærkt udfordrede på netop disse områder af deres rubrikannoncer. Også såkaldte vertikaler, emneopdelte internetsites, er på eBays dagsorden.

EBays gratis rubrikannoncer har ifølge deres egne tal fået handlen på www.dba.dk til at stige med 23 procent. Også indtjeningen i den trykte avis er steget, på trods af at Jacob Aqraou overvejede at lukke print-avisen.

Han understreger, at eBay ikke har planer om selv at blive journalistisk indholdsproducent, men åbner døren på klem for at brugerne eller eksterne leverandører kan blive det i eBay-regi.

eBay købte sidste år Den Blå Avis for 2,1 mia. kr. af Karsten Ree.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også