Facebook fortrænger Arto

Facebook stjæler tid fra Freeways sociale netværks-succes, Arto, der har tabt over 100.000 brugere siden maj 2007. Arto-chef er dog ikke helt enig.
Tine Brødegaard Hansen

Facebook har med en suveræn førsteplads fortrængt Arto fra toplisten over danskernes foretrukne tidsfordriv på nettet.

Målt på antal brugere er Arto faldet næsten 500.000 i maj 2007 til ca. 390.000 i januar 2009. Og "Arto har lidt kraftig skade", som følge af Facebooks invasion, konstaterer Christian Peytz, der er formand for FDIM, der står bag målingerne.

Arto ikke enig
Med næsten 20 millioner timer om ugen målt i januar, er Facebook nettets ubestridte tidsrøver blandt danskere over 15 år, og Artos salgschef Brian Madsen erkender, at brugerne er mindre på Arto end tidligere.

"Vi kan konstatere et fald i brugerens tidsforbrug på ca. en time, så den gennemsnitlige bruger er på Arto ca. syv en halv time om ugen. Det siger os, at det er et 'både og'. Brugerne er måske også på Facebook, men de har stadig deres Arto-profil," siger Brian Madsen, der ikke er enig i, at nedturen er så stor, som FDIM-tallene alene skitserer. Artos egne tal viser nemlig et brugertal, der er 10.000 højere end FDIM's.

"Vi har en million registrerede profiler, hvoraf ca. de 400.000 er aktive ved at have været i brug inden for den sidste måned. Vores målinger er meget præcise, fordi brugerne anvender det samme log-in lige meget, om de går på Arto via mobilen, skolecomputeren eller den derhjemme. Derfor er vores tal fejlkorrigeret, og derfor ser vi mere på vores egne brugertal, end på FDIM's," siger Brian Madsen.

Unge brugere ikke med
Når det gælder tidsforbruget på Arto, viser FDIM-tallene et timeantal på tre millioner månedligt, fra 7 år og opefter, som er den målgruppe, der normalt bliver brugt, når danske sites måles op mod hinanden. Det tal ville formentlig igen få Arto ind i varmen blandt de ti sites, danskerne bruger mest tid på. Men tallet kan ikke anvendes ved sammenligninger med udenlandske sites, der ikke er medlemmer af FDIM ,og derfor bliver målt via et panel, der går fra 15 år og opefter.

Om målingerne
Når FDIM benytter målgruppen fra 15 år og opefter til sammenligningerne mellem danske og udenlandske sites, skyldes det, at de benytter data fra to datakilder. Den ene er fra data for FDIM-medlemssites og den anden er fra FDIM's panel, som måler ikke-FDIM-medlemssites. Paneldeltagerne i panelet, der måler sites som ikke er medlemmer, af FDIM er alle rekrutteret fra alderen fra 15 år og opefter. Derfor er tallene for de sites, der er tilmeldt FDIM i denne opgørelse også baseret på brugere fra 15 år og opefter i opgørelsen over danske og udenlandske sites, oplyser FDIM.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også