Udsigt til hurtigere brugertal fra FDIM

FDIM arbejder på at få de officielle brugertal på nettet hurtigere ud, så de er mere aktuelle end i dag, hvor de kommer med 1,5 måneds forsinkelse. Men kvaliteten skal holdes.
Per Fanefjord Laursen

"Vi arbejder på at udvikle metoden netop med det formål at gøre det hurtigere," siger formanden for Metodeudvalget under FDIM, Carsten Andreasen, der ikke vil angive, hvor meget hurtigere, tallene kan komme frem til medier og markedet - uden at slække på kvaliteten.

"For at gøre det skal vi løse et problem, som ikke er løst noget sted i verden. Hvordan opnår vi hurtige tal, leveret med den enestående kvalitet, som det danske internetmarked har brug for? Det er meget vigtigt for os, at kvaliteten er på linje med den, vi kender fra f.eks. tv, så det må vi ikke give køb på, på den anden side er det jo ikke nogen hemmelighed, at vi alle gerne vil have hurtigere tal. Så det arbejder vi hårdt på at give markedet," siger Carsten Andreasen, der også sidder i DR's Medieforskning, men her udtaler sig som FDIM-mand.

Markedet vil ikke vente
Flere steder i mediebranchen lyder der kritik af, at FDIM's officielle brugertal først offentliggøres godt 1,5 måned efter, de er aktuelle. Det passer ikke alle lige godt, når der findes rå dagsaktuelle Gemius-tal, der godt nok er den rene 'cookie-måling', men til gengæld er lige så hurtigt brugbare som tv-tal. Trafikmmålingerne er vigtig dokumentation over for især annoncører, og flere medier vælger derfor også at bruge de urensede tal for 'unikke brugere' som ugetal og månedlige brugertal.

Der hersker forskellige meninger om, hvor meget det skader branchen kommercielt, hvis det griber om sig. Som udgangspunkt er flere forskellige talsæt gift for annoncemarkedet. Omvendt afregner internetannoncemarkedet sin kampagner og effekt på klik. Dermed er hitlister mest af alt et overblik over styrkeforholdet.

Er det tidssvarende for mediebranchen med to måneders ventetid på FDIM brugertal?

"Hvis vi ser ud over det globale marked, er det ikke meget længere ventetid end i f.eks. USA, men det er helt korrekt, at nogle af vores nabolande har hurtigere tal - til gengæld er de af langt lavere kvalitet, så det er en afvejning mellem de to faktorer: Tid og kvalitet," siger Carsten Andreasen.

Flere medier bruger de hurtige, urensede tal i deres kommunikation, også som uge- og månedstal. Er det heldigt?

"De nye tal bliver jo lavet for at blive brugt - ellers gav det ikke meget mening at lave dem; og vi har kun kun time-, dags- og ugetal i Realtime tallene - ikke månedstal, netop for at holde kvaliteten i top. Når det er sagt er det selvfølgelig noget vi er meget opmærksomme på, så der ikke opstår en alternativ valuta. Men markedet er også så sofistikeret, at der som regel er brug for demografi og den findes kun i de endelige tal.

Hvor hurtigt er muligt - fx. 14 dage efter?

"Det ved jeg ikke. Det må vores arbejde vise."

Kan man forestille sig midlertidige tal, der så revideres?

"Lige nu holder vi alle muligheder åbne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også