Webmedier har brug for stærk brancheforening

Intern uenighed blandt internetmedierne i FDIM, må ikke blive til åbne skænderier og mudret kommunikation.
Per Fanefjord Laursen

Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) går ikke i opløsning eller risikerer udmeldinger, lover formanden for FDIM, Christian Peytz, trods interessemodsætningerne i sidste uge omkring mediestøtten. De kom op til overfladen, da Danske Dagblades Forening (DDF) var meget utilfredse med 'uhensigtsmæssige udtalelser' om platform-uafhængig mediestøtte fra FDIM's direktør, Jon Lund.

Dagbladenes internetsites er blandt de dominerende i markedet. De tæller 11 medlemmer i foreningen ud af i alt 134 medlemmer.

Kommerciel radio er skræmmebilledet
Kommerciel radio i Danmark var en svækket enhed i næsten 20 år, fordi branchen ikke kunne blive enige om at tale med én stemme over for politikere, annoncører, presse og myndigheder.

Branchen talte fra slutfirserne konsekvent med to-tre stemmer i hver sin retning. Det bidrog til at forsinke udviklingen af mediet og en liberalisering af arbejdsbetingelserne, der først bevægede sig i 2001.

"FDIM vil arbejde for konsensus og for at holde sammen på foreningen," siger Christian Peytz.

Internettet er dog i en noget anden situation end kommerciel radio. På knap ti år har mediet tilkæmpet sig en omsætning på 2,9 mia. kr.

Repræsenterer ikke DDF om mediestøtten
Christian Peytz erkender, at det altid vil være en svær balancegang på en række områder.

"På 90 procent af emner har FDIM-medlemmerne enslydende interesser, men der er emner, som spørgsmålet om mediestøtte, hvor en gruppe medlemmer har helt andre holdninger. Det vil løbende være en udfordring at tale med én stemme, alle kan tilslutte sig," siger Christian Peytz, der påpeger at FDIM ikke tegner dagbladene i de aktuelle spørgsmål om mediestøtten, ligesom der i princippet også ligger en potentiel konflikt på området med DR, der meget naturligt har sine egne holdninger til mediepolitik.

Modsat DDF skal DR dog næppe nyde noget af en offentlig konflikt med private web-medier.

Udenlandske site fylder mere i Danmark
Christian Peytz vil gerne slå fast med syv-tommer søm, at FDIM's arbejde ikke handler om, at dagbladene skal have mindre støtte.

"FDIM arbejder aktivt for, at der etableres en støtteordning som på grundlag af objektive kriterier kan tildeles netmedier og som kan søges af alle netmedier. Det giver god mening for samtlige medlemmer. Internettet som medie og fænomen vinder stigende betydning hvert år, men flere danske projekter ville se dagens lys med støtte i ryggen, for derefter at blive profitable," siger Peytz, der minder om at udenlandske sites nu tegner sig for 57 procent af al dansk internet tidsforbrug. Det er en ændring, som Facebook spiller en stor rolle i.

"Man skal huske på, at internetmedier er et globalt fænomen, der både reguleres forskelligt, og har langt flere indholdsmuskler i udlandet."

Bestyrelsesformanden anlægger et fremtidsperspektiv.

"Vi skal alle - også dagbladene - leve af vore internetsites. Det ved de også godt hos dagbladene, i hvert fald dem, der ser verden i et femårigt perspektiv."

Ny balanceakt på mandag
Meningsforskellene og balancegang om mediestøtte er dog langt fra lagt på hylden. For på mandag den 16. marts mødes DR, FDIM, Danske Specialmedier og DDF til debat i Kommunikationsforeningen.

Diskussionsoplægget hedder 'Medier i modvind', og mediestøtten er også på agendaen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien