24timer viser baghjul på nettet

Mens MetroXpress har det største avisoplag, så klarer 24timer sig absolut bedst blandt gratisaviserne på nettet, mens Urban taber stort.
Louise Reseke

Når det gælder oplagstal, følges de tre gratisaviser, MetroXpress, 24timer og Urban, nogenlunde ad. På nettet tegner der sig et noget anderledes billede.

Både 24timer og MetroXpress øgede netsatsningen i 2008, hvor aviserne i henholdsvis maj og juni tilmeldte sig de officielle trafikmålinger fra FDIM. Tallene viser, at 24timer er langt den største gratisavis på nettet, mens MetroXpress klarer sig hæderligt - og Urban har svært ved at gøre sig gældende.

24timer steg trafikmæssigt fra 89.369 besøg i maj 08 til 136.942 i dec. 08, mens MetroXpress gik fra 68.340 besøg i september til 72.744 i december 2008, hvor avisen tog et slemt dyk fra oktober og november, hvor antallet af besøg lå over de 110.000.

Urban kæmper
Mest foruroligende ser det ud for Urban, der trods sin unge profil og ambition om at skabe tæt læserkontakt på nettet bl.a. via Urbanblog, hvor alle kan oprette en blog, har svært ved at tiltrække læserne. Selvom avisen igennem 2008 har øget sin trafik, så kommer den ikke i nærheden af de to gratiskonkurrenter, men ligger et godt sted under de 50.000 besøg månedligt. Næppe tilfredsstillende for en avis, der henvender sig til en netvant målgruppe. Men formentlig er det lige præcis avisens akilleshæl. I kraft af satsningen på det unge segment skal Urban kæmpe mod Facebook, YouTube, MySpace, m.v. om de unge på nettet – det slipper konkurrenterne fra 24timer og MetroXpress, der har ældre målgrupper, i højere grad for.


Webtrafik i alt fra juli til december 2008 målt i antal besøg:
24timer.dk:  757.204 besøg
MetroXpress.dk:  553.478 besøg
Urban.dk:  208.198 besøg

Kilde: FDIM Toplisten

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også