Forskning på web-tv

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole opretter egen brandchannel og vil bruge web-tv til formidling af forskning.
Per Fanefjord Laursen

Forskning på Danmarks Pædagoiske Universitetsskole (DPU) skal fremover også formidles på web-tv. Målet er, at forskningen fra instituttet skal være mere brugbar og vedrørende, og levende billeder har den fordel, at de appellerer til flere sanser end det skrevne ord, forklarer tilrettelægger Marie Fugl, DPU.

DPU kan tillade sig længere tv-indslag om meget specielle emner.

”Vores første indslag handler for eksempel om ‘flow’, der er den tilstand, man er i, når man er helt fordybet i noget – når man for eksempel er helt væk i en bog eller revet med i fodboldkamp. På de 10 minutter, indslaget varer, ser vi børn, der er i flow, vi får en psykologs forklaring på, hvad det er for en tilstand, og vi får gode råd til, hvad man selv kan gøre for en skabe mere flow i sin hverdag,” siger hun.

DPU arbejder med to forskellige koncepter.

Det ene er udsendelser om et emne – for eksempel flow, mobning eller ledelse - som vendes og drejes, og giver gode råd omkring. Det andet kalder man ’samtaler fra Tårnet’, som foregår i tårnet på DPU, hvor forskere diskuterer og udfordrer hinanden omkring deres forskning.

DPUs indslag varer lidt længere, end typisk maksimum fem minutter på web-TV.

Marie Fugl mener, at de korte indslag kun giver kilder mulighed for at komme med enkle, letforståelige statements.

”Vi ønsker at udfordre forudsigeligheden, og lave indslag med lidt mere dybde og originalitet. Da vores indslag typisk vil vare 10-15 minutter, er der også plads til mere kontraintuitive og nuancerede vinkler på temaerne."

DPU forventer at producerer 15-20 indslag årligt. Også Handelshøjskolen i Århus vil fremover sende web-tv. Indslagene fra DPU kan ses på adressen: www.dpu.dk/tv.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også