Google skærer radioforretningen fra

Næppe har Google droppet markedet for printannoncer, førend søgemaskinegiganten også skærer radio fra.
Zandra Damsgaard

Selvom Google spås at være blandt krisens vindere, kommer den amerikanske gigant ikke sovende til succesen. Ganske som alle andre balancerer Google på en hårfin grænse mellem fokus på kerneforretningen og innovation.

Nu har virksomheden besluttet at droppe sine aktiviteter inden for radioannoncering, hvor Google med platformen Google Audio Ads har fungeret som mægler mellem annoncører og radiostationer.

Det sker knap en måned efter, virksomheden besluttede at trække sig ud af markedet for printannoncer, og indebærer et farvel til op imod 40 medarbejdere.

Ikke rentabelt
Susan Wojcicki, der er produktchef hos Google, begrunder torsdag blandt andet beslutningen med, at Google aldrig er slået igennem som mægler på radioplatformen.

”Vi har altid anerkendt, at når man tager risici, er det ikke dem alle, der vil være rentable. Beslutningen om at sløjfe produkter er aldrig nem, men vi vil fortsat fokusere på produkter, som er målbare for annoncører og relevante for brugere, lyttere og seere,” skriver Susan Wojcicki i Googles egen blog.

Google Audio Ads lukkes og slukkes den 31. maj. Derudover vil man forsøge at sælge softwareforretningen Google Radio Automation og i stedet flytte fokus til annoncer på internetradio.

Produktchefen tilføjer, at Google fortsat vil styrke sit engagement i tv-annoncering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også