Twitter og Facebook giver læserkontakt

Tipsbladet forsøger at skabe et personligt ansigt udadtil ved at inddrage brugerne aktivt på de nye platforme.
Michelle From Hoxer

Mange steder i mediebranchen taler man om at indrage de såkaldte sociale medier. På Tipsbladet er det efterhånden en realitet.   

"Vores primære formål er at være til stede hos brugerne og tage dem seriøst. Det er ofte svært at skabe en ordentlig debat herhjemme, så det handler om at eksperimentere med de formater, der findes," forklarer onlinechef Kristoffer Friis, der i sidste uge brugte Twitter til at "varme op" under nyheden om Brøndby-spilleren Stephan Andersens mulige voldsdom.

I forbindelse med statusopdateringer på Facebook har bladet oplevet massiv aktivitet fra brugerne. Redaktionen bliver også ofte ”chattet op” og stillet spørgsmål om fodbold, når de er online. På den måde er de i tættere kontakt med brugerne og kan måske lokke flere til at blive loyale brugere på sitet.

Kristoffer Friis fortæller, at de nye medier ikke er en del af Tipsbladets hovedplatforme. Netop derfor kan de tillade sig at eksperimentere med indhold og brugerinddragelse.

”Det handler om at møde brugerne dér, hvor de er,” siger han og forklarer, at de bruger Twitter til at formidle mere personlige oplysninger, der ikke ville gøre sig i bladet. Brugerne kan for eksempel følge med i, hvilken musik der bliver spillet på redaktionen.

Selvom indholdet på Twitter og Facebook ofte har social karakter og ikke nødvendigvis journalistisk tyngde, så understreger Kristoffer Friis, at Tipsbladet stadig har en forpligtelse:

"Brandet er selvfølgelig stadig afsender, så vi vil ikke ud i at fortælle løgnagtige historier. Vi vil ikke løbe med halve rygter. For selvom bladet er kantet på mange måder, så er det vigtigt, at vi har et fortsat kvalitetstempel."

Et af Tipsbladets fremtidige tiltag er i forhold til de nye medier, er, ifølge onlinechefen, at introducere ”facebook-venner” i bladet.
 

Se Tipsbladets Twitter-side her

Se Tipsbladets Facebook-gruppe her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også