"Markedsføring forurener internettet"

Ubrugelige søgeresultater med links til lige så ubrugelige sider – internettet er forurenet, og markedsføring har skylden, lød det blandt andet ved Search Marketing Strategies 2009.
Zandra Damsgaard

Forureningen bliver stadig mere udtalt, kvæler alt det gode og gør det sværere at finde ind til kernen. Det kunne være overskriften på dette års klimatopmøde i København, men var et af temaerne ved den netop overståede konference Search Marketing Strategies 2009.

Torsdag præsenterede FDIH og FDIM for tredje gang den årlige konference, hvor en række internationale talere gav deres bud på søgelandskabet anno 2009. En af talerne var den græsk-amerikanske search-ekspert og iværksætter Jason Calacanis (foto).

Den tidligere blogger vakte opsigt med sin udlægning af internettet som stærkt forurenet af for megen og for dårlig markedsføring.

”Hvis man markedsfører for meget, ødelægger man rent faktisk mulighederne i mediet. E-mail-marketing er blevet ødelagt, fordi det er blevet overbrugt af aggressive markedsførere,” anførte han i forbindelse med sit indledende oplæg på konferencen.

For lidt brugbart
Internettet er gået fra at være et informationsmedium til at være et markedsføringsmedium, og det kompromitterer ifølge Calacanis mediets fundamentale principper om fri kommunikation og information for alle.

Markedsføring er der intet galt i, påpegede han, så længe den er relevant for brugerne. Det er størstedelen af markedsføringen på internettet imidlertid ikke, og dermed tjener den heller ikke annoncørernes formål.

For at eksemplificere sit synspunkt foretog Calacanis en simpel Google-søgning efter hoteller i København. Af de adskillige søgeresultater var kun en brøkdel reelt brugbare – resten var enten spam eller ’affiliate sites’ med det ene formål at tjene på at sende brugeren videre til en given hjemmeside.

”Størstedelen af søgeresultaterne er som regel af meget lav kvalitet, men ganske som med den reelle forurening har vi vænnet os til det, fordi det er sket langsomt,” sagde Jason Calacanis.

Selv lancerede Calacanis i maj 2007 den menneskedrevne søgemaskine Mahalo.com ud fra devisen om, at mennesker er klogere end maskiner, og at man får mere brugbare svar på sine spørgsmål, hvis man spørger et menneske frem for en søgemaskine.

Annoncører, tag ansvar!
Amerikaneren anerkendte, at det ikke står helt så galt til med internettets markedsføringsmæssige forurening på disse breddegrader, som under hans hjemlige himmelstrøg. Af samme grund har danske onlineannoncører stadigvæk mulighed for at forhindre yderligere forurening:

”Meget af forureningen kan stadigvæk undgås ved ikke at lave spam og affiliate sites,” bemærkede han

Ifølge Jason Calacanis har mange annoncører mistet deres moral på internettet, simpelthen fordi alt kan lade sig gøre:

”Dem, der gør det etisk rigtigt, taber til dem, der ikke gør. Det er ligesom med dem, der kan sælge sweaters billigere, fordi de hælder kemikalierne i floden.”

Hans råd til onlineannoncører er at tænke som forbrugere snarere end som markedsførere og ikke mindst selv at tage ansvar for at komme internettets forurening til livs – eller i det mindste forhindre dens udbredelse.

Alternativet vil ifølge Calacanis være øget politisk kontrol og bureaukratisk indgriben fra folk uden den store indsigt i og forståelse af internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også