Berlingske Media tager stort skridt ind i tv-branchen

Berlingske Media ansætter tv-redaktionchef og tv-redaktør til ny web-tv sektion, der skal producere tv-indhold til alle sites.
Per Fanefjord Laursen

B.T. har allerede oprustet med web-tv og har med ansættelsen af Jeppe Nybroe i december som redaktør og vært sat streg under satsningen på web-tv. På Berlingske.dk og Business.dk øges udbuddet også, og der kommer endnu mere til, lover koncernchef Lisbeth Knudsen.

Berlingske Media satser på, at de øvrige websites også vil tilbyde web-tv. I det nyrenoverede hus i Pilestræde er indrettet et web-tv studie i nyhedsrummet. Dertil kommer mulighed for at anvende et lukket tv-studie til andre typer af produktioner. På Århus Stiftstidende er man i gang med at uddanne alle journalisterne til at kunne bruge mobiltelefoner og web-tv-udstyr til at producere web-tv. Det er planen, at det markant vil øge tilbuddene af levende billeder på Stiften.dk. Også journalisterne på Berlingske Tidende og B.T. vil få samme typer kurser i at producere web-tv.

Ny tv-projektgruppe
Berlingske Media har etableret én fælles projektorganisation for web-tv funktionen, bestående af foreløbig Tine Ålsbøl som redaktionschef og leder af gruppen samt Ditte Koefoed som web-tv redaktør. De to, der tiltræder i dag, skal stå for den tværgående udvikling af web-tv til web-sites i Pilestræde. Det vil sige primært Berlingske.dk og bt.dk. Derudover er Jeppe Nybroe ansat specifikt for B.T. som studievært og redaktør på bt.tv.

Ditte Koefoed skal stå for henholdsvis produktionsledelse og uddannelse i web-tv og sammen med Tine Ålsbøl for planlægning og tilrettelægning af web-tv på tværs af titler og web-sites. Tine Ålsbøl har derudover ansvaret for indgåelse af kontrakter m.m. med de underleverandører, som koncernen udpeger til at supplere egenproduktionen og for koordineringen med fagredaktørerne og de afdelinger, som skal involveres i web-tv projektet – herunder annonceafdelingen, marketing, m.v.

Om Berlingske Tidende også ansætter egen studievært er ikke afklaret. Lisbeth Knudsen spår, at man i stedet satser på, at en række af avisens profiler også vil blive dem, som brugerne møder på web-tv.

Web-tv er internettets drivkraft i 2009
MW: Er en fælles videoafdeling et led i den store Berlingske øvelse om at centrere funktioner for hele koncernen?

Lisbeth Knudsen: "Det er et led i den tværgående udnyttelse af indhold og udnyttelse af stof i forskellige versioner og formater på tværs af hele koncernen. Da vi nu har en række udgivelser, der bor sammen og i forvejen har newsroom sammen i Pilestræde, og som skal dele web-studie, så er det også helt logisk at have en fælles projektorganisation for området i Pilestræde, mens det organiseres anderledes på vores aviser i det jyske."

MW: Er der nye indholdsområder på vej, hvor Berlingske selv producerer - evt. nye genrer?

LK: Vi skal helt klart finde vores unikke måde at lave web-tv på. Vi skal ikke efterligne DR’s eller TV2’s nyhedkanaler og løbende nyhedsopdateringer. Vi skal kunne tilbyde en god blanding af prioriterede og udvalgte nyhedsklip hver dag og egne interviews, kommentarer, anmelder-anbefalinger med mere.

MW: Kan du sige noget om, hvor meget egenproduktionen er nu i antal klip pr. uge, og hvor meget den skal stige til?

LK: "Vi er i gang med at fastlægge strategien for, hvad der præcis skal være målsætningen uge for uge på hvert website. Derfor vil jeg ikke give et præcis tal nu, for vi arbejder med målsætningen lige nu. Jeg er overbevist om, at web-tv bliver en af driverne på nettet i 2009, og derfor vil du også komme til at se, at Berlingske Media satser meget markant på området."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også