Standarder klar for web-tv reklamer

Flere og kortere reklamer - også i breaks. Det første sæt standarder for web-tv reklamer har set dagens lys.
Louise Reseke

FDIM har i samarbejde med DRRB nu udformet det sæt standarder for annonceformater på web-tv, der skal sætte gang i markedet for web-tv reklamer. Standarderne er udviklet ud fra de spæde danske og internationale erfaringer, der findes med web-tv.

"Vi ved fra bannerannoncerne, at det er en fordel for alle parter, at der er standarder at følge. Det gør det lettere for både de bureauer, der skal producere reklamen og for medierne, der skal vise reklamerne. Vi tror derfor på, at de nye formater vil være medvirkende til at udvikle web-tv som en ny annonceplatform for de danske netmedier", siger direktør Jon Lund, FDIM i en pressemeddelelse.

Flere og kortere
På web-tv fungerer det ikke med 30 sekunders reklamefilm som på tv. Det er brugernes tålmodighed for kort til. Derfor anbefaler FDIM og DRRB, at en reklamefilm maksimalt er otte sekunder lang, når den vises før et web-tv indslag. Til gengæld kan denne korte reklamefilm følges op af op til 15 sekunders reklamebreak undervejs i indslaget - og af et op til 30 sekunder langt reklamespot bagefter.

Standarderne skulle også give annoncøren mulighed for at fastholde budskabet under indslaget - nemlig ved at indrykke en overlay-reklame, der placeres diskret ovenpå web-tv indslaget i halvgennemsigtig form. Endelig kan annoncøren indrykke et normalt banner ved siden af web-tv afspilleren.

"Det er jomfruelig grund vi begiver os ud på. Men vi skal i gang, og så må vi se, hvordan det kommer til at fungere i dagligdagen fremover. Vi håber, at standarderne kan være med til at sætte gang i de nye muligheder og følger udviklingen tæt," siger Jon Lund, der understreger, at de nye formater er anbefalinger - ikke et fast regelsæt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også