Dorthe Carlsen: Borgerjournalistik skal øge trafikken

Ny annoncefinansieret borgerjournalistisk platform med lokalnyheder vil øge Midtjyske Mediers trafik, mener Dorthe Carlsen.
Tine Brødegaard Hansen

Platformen hedder dinby.dk og er netop lanceret for hele Berlingske Media, der ejer Midtjyske Medier.

"Vi ønsker med dinby.dk at tilbyde et lokalt netværk på nettet, hvor vi sikrer, at alle oplysninger, som er aktuelle og relevante netop der, hvor du bor er til stede. Enkeltpersoner, foreninger eller klubber kan også lave lokale netværk", siger Dorthe Carlsen.

Og det er nødvendigt for særligt Berlingske Medias jyske dagblade og ugeaviser at finde nye kroge i læserne. Selvom dramatiske tal om oplagsfald på 44 pct. for Århus Stiftstidende til dels skyldes, at oplaget tidligere blev talt sammen med Randers Amtsavis, men nu igen er adskilt, siver oplag, læsertal og annoncører.

"Når de lokale brugere er tilstede i dinby.dk, bliver det et yderst attraktivt sted for annoncører at placere deres tilbud," siger Dorthe Carlsen og tilføjer, at dinby.dk skal være fuldt ud annoncefinansieret.

Dorthe Carlsen kom til Midtjyske Medier med en flermediel bagage i rygsækken og en velvoksen interesse for interaktion med læsere, lyttere og seere fra stillinger som chefredaktør på gratisavisen Urban, chef for P3, chef for DR's digitale tjenester og fra tv med DR-programmer som "Lægens Bord" og "Viden om". Hun overtog stillingen som chefredaktør efter Per Westergård, som forlod stillingen for at blive chefredaktør for Fyens Stiftstidende.

Svær indtægtsstrøm
Dorthe Carlsen indrømmer, at det i første omgang er svært at se, at indtægtsstrømmen bliver stor og stabil, men hun tror på den digitale platform som en investering i fremtiden.

Konceptet er enkelt: man opretter sig som bruger ved at acceptere nogle betingelser.

De består blandt andet i, at Berlingske Media forbeholder sig ret til at bringe nyheder og indlæg skrevet på dinby.dk i alle udgivelser under Berlingske Media, både online og print.

Er man med på den, kan man derefter vælge om ens nyhed skal læses af alle med samme postnummer som en selv eller og om den også har interesse for udvalgte interessegrupper.

"Dinby.dk er et slags digitalt forsamlingshus og lokal nyhedscentral for hele Danmark. Det er kernen i den nye landsdækkende platform," siger Dorthe Carlsen.

Det professionelle journalistiske islæt på sitet består i, at Midtjyske Mediers egne dagblade stiller lokale nyheder til rådighed, som i Viborg.

Nervøs for ikke at skyde højt nok
Dorthe Carlsen vil ikke sætte konkrete tal på trafikmålene for dinby.dk, men siger:

"Vi ved simpelthen ikke hvor stort potentialet for trafik er i det midtjyske område, men med de stigningstakster, vi har set de sidste fem måneder indikerer, at der er et meget stort potentiale. Og jeg tror det er sådan, at når vi finder nye nicher, så finder vi også nye brugere. Men at sætte tale på, tør jeg ikke. Men jeg er nu mest nervøs for ikke at skyde højt nok."

Blogs og debatfora på andre hjemmesider, såsom Avisen.dk, har været hårdt plaget af en dårlig debatkultur og personlige angreb.

Men det bekymrer ikke Dorthe Carlsen.

'Anmeldeknap' skal hindre dårlig debatkultur
"Der er altid en fare for usaglige indlæg. Det ved alle, der har debatmuligheder på nettet og læserbreve i avisen. Min erfaring er nu, at brugerne er rigtig gode til at regulere hinanden. De fleste brugere ønsker en god tone, hvor de er. Vi har også en ”anmelde-knap”, som kan aktiveres. Vi går efterfølgende ind og vurderer om der er grund til at foretage en aktiv handling."

På dinby.dk er der i udgangspunktet ingen censur eller redigering, hedder det i betingelserne. Det skyldes den forventet store mængde indhold, der vil gøre det umuligt at overvåge alle aktiviteter. Til gengæld kan koncernen fjerne anstødeligt og på anden måde irrelevant indhold uden varsel.

Om dinby.dk
Sitet trækker på eksisterende succeser som Facebook, hvor dannelsen af grupper er en populær feature. Dertil kobler dinby.dk nyheder fra koncernens medier og samarbejdspartnere i en nyhedsliste, en kort-funktion og en kalender.

Brugeren vælger som egen redaktør, hvilke kategorier og grupper der skal indgå i nyhedslisten. Nyhederne i listen kommer i første række fra brugernes og deres grupper, fra Berlingskes Medias lokale udgivelser og fra samarbejdspartnere.

Ved at indtaste sine interesser, arbejdsplads, skole eller foreninger bliver man automatisk koblet sammen i grupper. Skriver man, hvilken gade man bor på, kommer man automatisk i gruppe med sine naboer, og nyheder om, hvad der sker på vejen, bliver derefter automatisk vist i nyhedslisten på forsiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også