Vækstpotentiale for mobile sites

400.000 mobiler søger hver måned nyheder og underholdning på mobile sites, men annonceomsætningen er ikke eksisterende. Nu får markedet data, som kan stimulere kommerciel vækst.
Per Fanefjord Laursen

400.000 mobiler søger hver måned nyheder og underholdning på mobile sites, men annonceomsætningen er ikke eksisterende. Nu får markedet data, som kan stimulere kommerciel vækst.

Sites designet til mobilen er en større mediekategori, end man måske skulle tro. Omkring 400.000 mobiler søger ind på et mobilt site hver måned, viser helt nye data fra august.

Tallene er del af en ny undersøgelse og en hitliste, der er lanceres i dag.  Undersøgelsen, der er iværksat af organisationerne IT Branchen og FDIM, kan ikke måle på personer, men på mobilenheder. Læs her om vindere og tabere på listen.

Trafikken på de 25 målte sites drives overvejende af TV 2, DR, Eb.dk og De Gule Sider.

Vækst rater som internettet
FDIM-bestyrelsesmedlem Ulrik Krag, der også er direktør for MediaProvider, tror, at den mobile platform nu kickstarter kommercielt, når der kommer månedlige data i form af hitlister - på samme måde, som FDIMs hitliste på websites har stimuleret til konkurrence og vækst. Hitlisten kan rangdeles efter antal besøg eller antal mobile enheder, da der ikke kan genereres et tal for 'brugere', som man gør for internetsites.

"Sammenlignet med internettet er mobile sites jo meget små i forbrug og annonceomsætning, men vi tror på betydelig vækst inden for begge felter, når der komme jævnlige data for forbruget."

Ulrik Krag hæfter sig to ting:

Omsætningen på mobile sites vipper sandsynligvis på beskedne 6-8 mio. kr. vurderes det.

"Vi tror gennemsigtighed vil give vækst og styrke markedet, som det er sket med andre mediekategorier. Et estimat er, at kategorien vil nyde vækstrater som internettet, og firedobles på 12 måneder. En voldsom vækst, men selvfølgelig fra et lavt niveau."

Potentiale for mere brug
Ikke alle udbydere af mobile sites har fra start tilmeldt sig målingen. Når TDC, Telia m.fl. kommer med, vil der registreres langt flere brugere.  Nok næppe en fordobling af de 400.000, men et pænt ekstra forbrug, vurderer FDIM.

De nye data afslører andre forhold om mobilt forbrug: I gennemsnit bruger personer typisk to minutter per besøg, afhængig af sitets beskaffenhed.  På wap.tv2.dk tilbringes hele fire minutter pr. besøg.  Der er altså tale om egentligt medieforbrug, ikke blot et opslagsværk.

Mobile sites har eksisteret siden 2000, men det er altså først nu, at den kommercielle vækst understøttes med trafikmålinger.  Det er gratis for FDIM medlemmer at blive målt og komme på listen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også