TV 2.dks omsætning flerdoblet

Tema: Tv2.dks omsætning nærmer sig 100 mio. kr. Den øgede omsætning kan dog ikke kompensere for tabt terræn andre steder i TV 2s økonomi.

Per Fanefjord Laursen
Tema: Tv2.dks omsætning nærmer sig 100 mio. kr. Den øgede omsætning kan dog ikke kompensere for tabt terræn andre steder i TV 2s økonomi.

I sommeren 2006 beklagede daværende direktør for TV 2, Per Mikael Jensen, sig i skarpe vendinger over, at TV 2s digitale aktiviteter havde omsat for 25 mio. kr. tre år i træk. Han undrede sig over, at der ikke var mere potentiale i det, når kategorien ellers vokser med tocifrede procentsatser.

Siden er det kommercielle fokus skærpet på TV 2's digitale platform. I dag er Tv2.dk Danmarks mest benyttede kommercielle mediesite med redaktionelt indhold - med 1,5 mio. månedlige brugere og 131 mio. sidevisninger.

Tv2.dks teoretiske værdi
En kilde tæt på TV 2 anslår over for MediaWatch, at den samlede omsætning på de digitale TV 2-platforme i dag nærmer sig 100 mio. inkl. brugerbetaling.

Direktør Gregers Wedell-Wedellsborg, TV 2 Net, vil hverken give eller kommentere på tal, men siger:

"Omsætningen i TV 2 Net er vokset markant siden de 25 mio., og vi kompenserer for tabet af tv-reklameindtægter, men vi vil aldrig kunne erstatte de tabte tv-kroner en til en."

Abonnement skal udgøre 50 procent
Derfor har han blikket stift rettet mod andre nye indtægter, der ligger i abonnement - både fra TV 2 Sputnik og andet.

Han forventer, at reklameindtægter og abonnement fremover vil fordele sig nogenlunde 50-50, således at annoncer på tv2.dk kun bidrager med halvdelen af TV 2 Nets omsætning.

"Hele on-demand området skal bidrage som en selvstændig forretning i TV 2 Net. Det er stort og ungt marked i vækst. Det er jo en kerneforretning for en tv-station som os, at brugere kan få lov at se tv, når de vil - både gratis og mod betaling."

Gregers Wedell-Wedellsborg forestiller sig, at alt TV 2-programindhold i forskellig pakketering skal ud på TV 2 Sputnik, som han ser meget mere vækstpotentiale i, og på set-top bokse og alle tænkelige digitale udbudsformer - også spil og mobilområdet.

Internettets omsætning vokser ifølge DDRB med 30-40 procent i 2008 fra et niveau på 2,5 mia.*) i 2007, heraf var 1,1 mia. fra banner, partnerskaber og jobannoncer. TV 2 havde sidste år en samlet omsætning på 2,2 mia. kroner.

*) Dansk Oplagskontrol.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også