Branchen vil måle web-tv sening

Web-tv skal professionaliseres som mediekategori med faste rammer for seermålinger, men de  skal ikke efterligne rammerne fra broadcast tv, advarer bureau.

Per Fanefjord Lausen

Web-tv skal professionaliseres som mediekategori med faste rammer for seermålinger, men de  skal ikke efterligne rammerne fra broadcast tv, advarer bureau.

På et møde den 24. september vil FDIM og medieaktører diskutere, hvorledes man i fremtiden kan måle web-tv sening, og hvad der skal måles. Planen er, at markedet også for web-tv indfører en målestandard, så der kommer officielle tal.

Gregers Wedell-Wedellsborg, direktør for indhold, TV 2 NET leder arbejdet og formand for FDIMs metodeudvalg, Carsten Andreasen, medieforsker i DR deltager også i arbejdet.

Vil lave web-tv topliste
Initiativet er ikke direkte beslægtet med arbejdet for at få faste specifikationer for web-tv annoncer, som handler om, hvilke standardformater medierne skal tilbyde, når det gælder web-tv ads. Men de to initiativer fra FDIM er en udløber af, at web-tv er blevet godt udbredt, og må antages at udvikle sig som et væsentligt medie, for medieselskaber og annoncører.

"Målet er, at vi får troværdige og sammenlignelige tal for f.eks. antal visninger, tidsforbrug, brugerprofiler, etc. Så vi til eksempel kan lave en web-tv topliste," siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Interactive Director Christian Strand, Initiative Universal, bifalder FDIMs interesse for at professionalisere mediet.

"Jeg håber, de tænker sig om og ikke prøver at trække tv-termer og tv-nøgletal ned over web tv i deres iver efter at vise, hvem der er ovenpå. I mine øjne ville det være et væsentligt skridt tilbage at skulle til at snakke om GRP og TRP på nettet."

Online adfærd anderledes
Han peger på, at selv store enkeltkanaler på web tv er ubetydelige i forhold til almindeligt tv. Som samlet kategori kan videosening på nettet godt måle sig med tv, men adfærden er meget anderledes på nettet.

"Vi samler vores indhold fra et utal af platforme i stedet for at lade TV 2 eller DR diktere vores sendeflade. Og hvorfor snakke estimerede målgrupper, når vi kan snakke de nøjagtige?"

Han fokuserer på, at internettet har udviklet sig til det bedst dokumenterede media. Man ved præcist, hvem man rammer, hvad effekten er, og man kan gå efter de meget små og skarpt definerede målgrupper.

Strands råd til FDIM er at fokusere på at udføre målinger, der er direkte kompatible og sammenlignelige med de andre tal, man har for internettet. Det vil sige visninger, unikke brugere, reach osv. holdt op mod demografiske data.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også