Bannerannoncer får pil nedad

Prisen for bannerannoncering er ude af trit med prisudviklingen, viser ny undersøgelse.
Sten Løck

Prisen for bannerannoncering er ude af trit med prisudviklingen, viser ny undersøgelse.

Klikraten er for lav - og priserne alt for høje. Sådan lyder dommen over bannerannoncer i en undersøgelse, som rådgivningsfirmaet Poets & Plumbers har foretaget på det danske online marked. Chef Nikolai Hæggelin fra Poets & Plumbers mener, at prisen på bannerannoncer er ude af trit med prisudviklingen.

"Gennemsnitsklikraten for bannerannoncer er 0,1 %, det er simpelt hen for lavt, hvis annoncøren udelukkende fokuserer på ROI og ikke værdisætter branding og eksponering over for brugerne. Vi fandt også frem til, at nogle medier tager den samme CPM pris for en bannerannonce, som hvis annoncøren køber biografreklame, det er jo helt urealistisk. Der skal være en mere realistisk forventning til prisfastsættelse og effekt".

Søgeannoncering frem for bannerannoncering
Tocifrede væksttal for bannerannoncering er heller ikke nok til at imponere Søren Kjær Nielsen, webmaster hos HP, verdens største it-virksomhed.

"Vi oplever et stort skisma mellem på den ene side online mediernes proklamering af deres store vækst i brugere, hits og annonceindtægter og på den anden side vores reelle konstatering af dalende effektivitet på samme. Online annoncer bliver oftest prissat og solgt ligesom i avistiden, altså i forhold til antal eksponeringer. Men hvis du kigger på antal klik, har prisen været over 100 kr. per klik i nogle af vores kampagner".

Søren Kjær Nielsen fortæller, at HP som konsekvens har opprioriteret søgeannoncering på bekostning af bannerannoncer.

Udfordring for mediebureauerne
Både Søren Kjær Nielsen og Nicolai Hæggelin mener, det er på tide at gøre op med online-hypen og så komme i arbejdstøjet, ikke mindst bureauerne.

"Mediebureauerne bliver virkelig udfordret, idet de ikke blot skal overskue nogle få håndfulde medier men også blive eksperter på blogs, internationale annoncenetværk, applikationer i Facebook osv.," siger Søren Kjær Nielsen.

"Online markedet er ikke dumpet til eksamen. Men det er modnet. Der sidder medierådgivere og mediesælgere, som har vanskeligt ved løfte opgaven med professionel rådgivning over for annoncøren. I dag er det utroligt svært at skaffe listepriser for bannerannoncer. Jeg savner gennemskuelighed med hensyn til priser og respons. Det er også derfor, Google er løbet med mange marketingbudgetter, her kan du måle det hele, og ROI beregningen vil for mange annoncører være den mest optimale," lyder det fra Nicolai Hæggelin.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også