Microsoft vil have del i Googles annoncekroner

Der er annoncekroner i bannerreklamer på internettet. Derfor vil softwaregiganten, Microsoft, nu udfordre konkurrenten Google på reklamefronten.Microsofts reklamedivision, Microsoft Advertising, har netop øget sit vækstmål for indtjeningen i indeværende regnskabsår til 31 pct. Det går nemlig rigtigt godt for onlineannonceringen, og målet er nu at blive et alternativ til storebror Google på søgemaskinedelen.
Zandra Damsgaard

Der er annoncekroner i bannerreklamer på internettet. Derfor vil softwaregiganten, Microsoft, nu udfordre konkurrenten Google på reklamefronten.

Microsofts reklamedivision, Microsoft Advertising, har netop øget sit vækstmål for indtjeningen i indeværende regnskabsår til 31 pct. Det går nemlig rigtigt godt for onlineannonceringen, og målet er nu at blive et alternativ til storebror Google på søgemaskinedelen.

"Vi vil gerne komme lidt mere med på Search. Her har vi stadig masser at lære. Vores vækstrater er faktisk større end Googles, men vi kommer så også nedefra, hvor de er markedsledende, så det er klart," siger Jens Lernø Storm, der er chef for Microsoft Advertising i Danmark, til MediaWatch.

Vækstpotentiale er der imidlertid nok af, mener Jens Lernø Storm. Stadig flere kommer på internettet og bruger søgemaskiner, og selvom der er lang vej op til Google, spår han ikke overraskende Microsoft en lys fremtid på området:

"Vi har en opgave i at blive ved med investere i produktudvikling, så folk i hvert fald har et alternativ til Google. Vi tror på, at der er plads til flere, men vi skal selvfølgelig matche deres produkt."

Øjnene op for onlineannoncering
Ud over søgemaskinen Live Search har MSN med meddelelsestjenesten Messenger været indbringende for Microsoft Advertising, hvis platforme også tæller Windows Live og samarbejdspartnere som for eksempel netværksportalen Facebook.

Generelt er bannerreklamer - det såkaldte display advertising - ifølge Jens Lernø Storm et markedsføringsområde i kraftig vækst.

"Flere og flere virksomheder får øjnene op for, at onlineannoncering er et godt supplement og i nogle tilfælde måske endda et alternativ til traditionelle medier," siger han.

I dag er internettet nemlig et medie på lige fod med andre, og tilmed et af de hurtigst voksende. Men selvom Microsoft Advertising oplever vækst på næsten samtlige onlineplatforme, er mantraet at blive ved med at gøre tingene en lille smule bedre.

Jens Lernø Storm pointerer af samme grund, at han til stadighed forstærker sin medarbejderstab. Han vil dog ikke ud med, hvor mange nye hoveder, man henter ind.

"Men vi har lige så store vækstrater på medarbejdere som på omsætning," oplyser landechefen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også