TV-stationer modstandere af netregulering

Hverken TV 2 eller DR mener, at det er deres problem, at båndbredden på nettet er ved at slippe op.
MediaWatch

Hverken TV 2 eller DR mener, at det er deres problem, at båndbredden på nettet er ved at slippe op. Ingen af dem ønsker regulering af trafik på nettet.

Netneutralitet er endnu et ret ukendt begreb herhjemme – men i USA har debatten kørt længe, skriver Business.dk.

Her har man i årevis debatteret behovet for lovgivning på området - lovgivning, der skal sikre, at nettet fortsat vil være neutralt, og at internetudbyderne ikke begynder at spekulere i at sælge en højere prioritering af trafik for de indholdsudbydere, der er villige til at betale for det.

I Danmark er det blandt andet tv-stationerne, der har en interesse i, at deres signaler når hele vejen gennem nettet fra udbyder til modtager uden forstyrrelser.

Direktør for TV 2 Net, Gregers Wedell-Wedellsborg, er dog erklæret tilhænger at, at trafikken på nettet forbliver fri og ureguleret.

"Vi tror på det åbne internet og på netneutralitet. På kort sigt kunne vi måske have haft interesse i at få vores trafik prioriteret højere end andres, men på længere sigt er det bedst - også for vores forretning - at brugerne bestemmer, hvem der får succes, og hvem der ikke gør," siger han til Business.

Hos DR er distributionschef Erik Henz Kjeldsen ikke engang sikker på, at det bliver nødvendigt at lovgive på området.

"I Danmark er der ikke umiddelbart noget der tyder på, at internetudbyderne skulle begynde at filtrere hårdt – og det er svært at forestille sig, at vi får en konflikt med dem. Begge parter er jo afhængige af et godt samarbejde. Vi er afhængige af, at nettet er der. Men samtidig ved teleselskaberne jo godt, at Danmarks Radio er et af de tilbud på nettet, der er med til at gøre nettet interessant," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også