Facebook buldrer frem i Danmark

YouTube og Facebook er væsentlige medieaktører i Danmark, og de er i vækst, viser nyeste data fra juni.
Per Fanefjord Laursen

Især Facebook er eksploderet i brugere, viser nyeste måling af udenlandske site, der tiltrækker trafik i Danmark. Facebook har nærmest fordoblet sine brugertal til én mio. Til sammenligning ligger MySpace fast på 361.000.

Google er suverænt det største site.

"Det er ikke uset, at sites fordobler deres trafik over et halvt år, men størrelsesordenen her er da usædvanlig," siger bestyrelsesformand i FDIM, Christian Peytz, der også er direktør for Peytz & Co.

Han peger på, at sociale sites ofte kan vokse voldsomt, især baseret på deres virale virkemidler, hvor hver ny deltager inviterer f.eks fem andre, osv.

"Det kan gå meget stærkt med at bygge en succes, når man rammer rigtigt, og det ser vi altså her. Omvendt kan det også gå den anden vej. Jeg er ikke sikker på, at vi taler om Facebook om tre år," siger Peytz.

YouTube er steget med 100.000 brugere siden sidste måling og er nu nr. syv blandt alle sites i Danmark - med flere brugere end f.eks. eb.dk og på niveau med msn.dk.

Når det er sagt, bekræfter nyeste data, at de danske mediesites fortsat er dominerende i Danmark. Udenlandske sites truer f.eks. ikke tv2.dk.

FDIM leverer data om udenlandske sites til medlemmer, men de offentliggøres ikke bredt. Når mediemarkedet tjekker hitlisten fra FDIM hver måned, får de således ikke fornemmelse for flere af de udenlandske aktører på markedet, der har godt fat i danske brugere.

MediaWatch har løbende beskrevet spekulationer om, hvor stærke de mest populære udenlandske sites er, i forhold til de danske mediesites. Spekulationerne er gået på, at mange danske sites ville blive forvist fra top 20, hvis man inddrog de udenlandske, og at de muligvis ville tage annonceindtægter fra danske selskaber.

"Danske sites er næppe truet på annonceindtægter fra udenlandske sites, selv om de har gode besøgstal og tiltrækker rubrikannoncer, men på sigt kunne Google - i takt med en teknologisk udvikling af sitet - godt gøre krav på væsentlige annoncekroner i Danmark."

Brugertal for top 20 sites, inklusive udenlandske sites i juni 2008

1 Google.dk 2.818.727
2 krak.dk 1.888.812
3 dr.dk 1.652.119
4 tv2.dk 1.466.692
5 dmi.dk 1.419.768
6 msn.dk 1.351.791
7 YouTube 1.296.614
8 Degulesider.dk 1.289.162
9 ekstrabladet.dk 1.269.468
10 eniro.dk 1.155.601
11 Facebook 1.008.154
12 jubii.dk 993.354
13 dba.dk 951.119
14 Microsoft 885.154
15 rejseplanen.dk 859.895
16 bt.dk 826.723
17 TDC.dk 792.713
18 politiken.dk 689.741
19 tdconline.dk 680.940
20 jp.dk 592.908

MediaWatch sammenligner to datasæt i ovenstående hitliste, nemlig data fra de månedlige FDIM målinger af medlemmer og data indsamlet om ikke-medlemmer, baseret på 7.000 respondenter; altså færre end i de månedlige data.

Sammenligningen i artiklen mellem data i den særrapport om ikke-medlemmer, som FDIM producerede i foråret og de nye juni-tal, baseret på ca. 7000 respondenter, er til gengæld uden problemer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også