Ing.dk i kommerciel og redaktionel udvikling

Ingeniøren produktudvikler online. Næste fase er en satsning på to udvalgte stofområder. Først udvider Ing.dk med bioteknologi.

Per Fanefjord Laursen
Ingeniøren produktudvikler online. Næste fase er en satsning på to udvalgte stofområder. Først udvider Ing.dk med bioteknologi.

Der er ansat en dedikeret journalist til at sikre en øget daglig nyhedsdækning af bioteknologi i Danmark og udlandet. Desuden har Ingeniøren tiltrukket tre profiler til at blogge om biotekbranchens vilkår set fra tre forskellige ståsteder i det danske biotekmiljø. Både nyheder og blogs bliver opsamlet i et gratis ugentligt nyhedsbrev. Nyhedsbrevet udkommer hver tirsdag - første gang den 19. august.

Lanceringen af ing.dk/biotek er imidlertid kun første del af en større vertikal satsning på Ing.dk.
Næste trin lanceres inden for få uger og bliver ing.dk/elektronik.

Målet er at trække flere læsere til ing.dk, og dermed at fortsætte læservæksten for sitet.
Nyeste brugertal for juni 2008 viser 139.583 brugere på ing..dk For ét år siden lå tallet på 75.000

Ing.dk udsender i dag 10 fælles nyhedsbreve ugentligt, plus en gang i weekenden.

Nu kommer der flere nyhedsbreve med specialhistorier inden for elektronik og biotek. Indtil videre ét om ugen til hvert special område.

Hele øvelsen har således både et kommercielt og redaktionelt sigte.

"Flere nyhedsbreve og øget trafik inden for bestemte fagområder er selvfølgelig interessant for den kommercielle afdeling, ligesom det styrker os, at vi når nye læsergrupper med nyhedsbreve, der henvender sig direkte til dem," siger Casper Thomsen, chef for digitale medier.

Han henviser til, at ing.dk har udviklet sig til et ganske stort og bredt specialmedie, der kan have svært ved at tilfredsstille alle læsere, specielt dem som fortrinsvis er interesseret i teknisk indhold inden for deres eget fagområde.

"Det retter vi op på ved at gå ud i foreløbig to vertikaler, nemlig bioteknologi og elektronik, hvor vi kan gå langt mere i dybden i forhold til de unikke målgrupper," fortsætter Casper Thomsen.

Redaktionschef Rolf Ask Clausen uddyber:

"Vi er glade for at opleve den stærke efterspørgsel efter den journalistik, ing.dk står for. Nemlig velformidlet, uafhængig og kritisk nyhedsjournalistik om alt hvad der rører sig inden for teknologi og teknologiens konsekvenser for erhverv og samfund. Læserne vil have mere og vil gerne endnu en tand dybere i vertikalområderne, som vi derfor nu går ind i."

Mediehuset Ingeniøren A/S har 100 ansatte, hvor ca fem journalister skriver Ing.dk online. Mediehuset udgiver ugentligt Nyhedsmagasinet Ingeniøren i over 65.000 eksemplarer, en stribe magasiner samt netmedierne ing.dk og version2.dk.

Ingeniøren ønsker ikke at oplyse specifikke økonomiske data om Ing.dk, men henviser til nøgletal fra Mediehuset Ingeniørens årsregnskab 2007:

Omsætning: 135,5 mio. kr. (117 mio. kr i 2006)
Driftsresultat: 21,4 mio. kr.
Årets resultat: 17, 3 mio. kr.
Antal ansatte: 94

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også