Fald i annoncebudgetter på niveau med 2001

Verdens fjerdestørste annoncemarked, UK, er præget af faldende annoncebudgetter. De næste 18 måneder vil byde på det kraftigste fald siden 11. september 2001.
MediaWatch

Verdens fjerdestørste annoncemarked, UK, er præget af faldende annoncebudgetter. De næste 18 måneder vil byde på det kraftigste fald siden 11. september 2001.

Det viser en Bellwether rapport fra The Institute of Practitioners in Advertising, der har undersøgt tilstanden på det britiske annoncemarked blandt 250 store UK-baserede virksomheder.

Kun 15 pct. af respondenterne svarede, at de havde øget marketingbudget i årets andet kvartal, 27 pct. havde decideret sænket det, skriver ft.com. For tredje kvartal i træk, er annoncebudgetterne sænket, og tilbagegangen "sker med et tempo der ikke er set siden tiden efter terroristangrebene 11. september 2001," hedder det i rapporten.

Årsagen til nedskæringerne i budgettet angives at være skuffende salg, stigende udgifter og dårlig konjunkturer.

Chris Williams fra Markit Economics, der står bag rapporten, siger til Financial Times:

"Det faktum at det er så slemt som 9/11 er meget bekymrende fordi det var en nedtur der var relateret til et meget dramatisk chok. Det vi ser nu, er en mere bredt baseret, fundamental svækkelse af efterspørgslen i økonomien generelt."

I 2007 brugte de britiske annoncører ca. 179 mio. kr. skriver Le Figaro.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også