Politiken.tv har kig på tv-pengene

Pol.dk lancerer eget videoannonceformat og sigter efter den mere diskrete kommercielle udnyttelse af onlinevideo.
Per Fanefjord Laursen

Pol.dk lancerer eget videoannonceformat og sigter efter den mere diskrete kommercielle udnyttelse af onlinevideo.

I takt med at Politiken satser på mere videoindhold på Politiken.tv, opruster salgsafdelingen også på dette felt, og er tvunget til at tage stilling.

Politiken.tv forventes at have 500.000 besøg i juni måned, og brugerne ser i gennemsnit 20 minutters udsendelser pr. måned.

Politiken er ikke kommet længere end andre markedsaktører, der konstaterer at der er profil og mange gode ekstra klik i videoindhold. Man konstaterer også, at medierne og mediabureauer tøver over for det fulde kommercielle potentiale, bla. fordi kampagnerne let opfattes som værende i ingenmandsland mellem internet og tv-budgetter. Et andet spørgsmål er, om kampagerne skal dokumenteres og afregnes som banner eller tv-spot.

"Hvis internettet ikke alene gnaver sig ind på tv den indirekte vej, men også direkte vinder andele af tv-kampagne budgetter, er det interessant", siger salgsdirektør Henrik Børjesson til MediaWatch.

Politiken markerede sig under folketingsvalget med unikke online-interviews med partilederne, foretaget af Tøger Seidenfaden, og avisen lægger nu mere og mere redaktionelt indhold ud som video.

"Det potentiale vil vi naturligvis også udnytte. Men når det gælder prissætning og omsætningspotentialet er vi imidlertid i den meget tidlige fase. Vi ved ikke hvad det er værd."

Pol.dk har valgt at udvikle egne videobannere på Politiken.tv. Videobannerne er den såkaldte Youtube model, som Politiken.dk har videreudviklet på. Man ønsker ikke at placere annoncer i forbindelse med videoindhold, men uden om.

"Vi tilbyder ikke Pre-rolls eller såkaldte Overlays," oplyser Henrik Børjesson.

Pol.dk mener, annoncører skal have en fremtrædende plads på websitet, men brugeren skal være med på, at annoncøren er til stede med sit budskab, for at reklamen opnår den bedste effekt, hedder det en pressemeddelelse.

Videobannere på Politken.tv glider frem fem sekunder inde i udsendelsen, og ligger under playeren. Her ligger den indtil, udsendelsen mangler fem sekunder, hvorefter den langsomt forsvinder igen. Klikker brugeren på banneret, så stopper udsendelsen, og der afspilles flash eller en reklamefilm inde i playeren. Når der lukkes ned igen, så fortsætter udsendelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også