FDIM: Mediebrugere skal opdrages ikke reguleres

Debatten om Arto og net-sikkerhed har tabt perspektivet og må ikke føre til at Freeway flager ud, mener FDIM-formand."Arto er gået forreste i mange sammenhænge, deres største problem er, at de er så store, for jo flere misbrugssager vil der være, men Arto er pt det eneste sociale site, der har det nye chatmærke," siger Christian Peytz der står i spidsen for Foreningen af danske internetmedier.
Tine Brødegaard Hansen

Debatten om Arto og net-sikkerhed har tabt perspektivet og må ikke føre til at Freeway flager ud, mener FDIM-formand.

"Arto er gået forreste i mange sammenhænge, deres største problem er, at de er så store, for jo flere misbrugssager vil der være, men Arto er pt det eneste sociale site, der har det nye chatmærke," siger Christian Peytz der står i spidsen for Foreningen af danske internetmedier.

Chatmærket sikrer blandt andet at chatsamtaler gemmes i et år.

Freeway-ejede Arto.dk, der netop har vundet mediernes internetpris som bedste sociale tjeneste, har 750.000 aktive profiler og er det største community for unge fra 12 år og opefter i Danmark.

Den positive side af sagen, har det med at gå fløjten, når politikere og bekymrede eksperter blander sig i debatten om sikkerhed og netmedier. En debat der har fået fornyet kraft efter, at en af Ekstra Bladets journalister har udgivet sig for at være en 13-årige pige på Arto.dk som voksne mænd uopfordret har kontaktet med seksuelle hensigter. Det rykker ikke ved, at Arto er et af de sites der gør mest for sikkerheden, mener Christian Peytz.

"Arto har fået chatmærket, fordi de som de eneste har levet op til det regelsæt, der er forbundet med beskyttelse af brugerne. De har investeret meget tid og kræfter i det, og det bør man respektere dem for. Selvom nettet kan bruges af kriminelle gør det ikke nettet i sig selv kriminelt. Det fortaber sig i den debat, der kører generelt og på forsiderne af Ekstra Bladet."

FDIM hilser debatten om netsikkerhed velkommen, men finder den ude af proportion.

"Nogle af de forslag der har været fremme er urealistiske i en praktisk verden, såsom digital signatur til børn og andre spøjse ting. Anno 2008 eksisterer der ikke praktiske operationelle løsninger i den stil, det er ideer der rækker frem i tiden."

Selvom Christian Peytz er sikker på, at vi med tiden vil se 'Rådet for større færdselssikkerhed på nettet' er det ikke lige om hjørnet endnu, og i mellemtiden risikerer vi fuldstændig at miste grebet om børn og unges adfærd på nettet.

"Hvis ikke man tænker sig om, når det gælder debatten om sikkerhed og den negative fokus på Arto, så flytter trafikken og ejerne til udlandet. Internettet er et globalt medie og det meste ligger uden for dansk jurisdiktion, det skal man huske på. Freeway kan blive nødt til at flytte Arto til udlandet."

Ikke kun sociale sites med chat som omdrejningspunkt er i søgelyset, også de unges adfærd på andre sites med fokus på billeder fra nattelivet har været i medievælten på seneste. Kunne der også på det område være brug for nogen retningslinier i stil med chatmærket?

"Hvis vi kan få nogle operationelle ideer til initiativer i den retning, vil vi gå ind i det, men udfordringen er at nettet er et interaktivt medie, der åbner for brugerbidrag i stort omfang. Hvis man forestiller sig et community site, hvor alt blev manuelt tjekket, så er det ikke længere et community. Det gider brugerne ikke," siger Christian Peytz og tilføjer:

"Den fagre nye verden er anderledes, vi må øve os i hvordan vi skal opføre os i den. Netmediet er globalt og alle har adgang til alt, derfor skal man tænke over, hvilke billeder og videoer der ligger af en på nettet, for hvor sjovt er det om tyve år?"

Ikke desto mindre tror Christian Peytz på et skifte i vores netadfærd. Lige nu handler den om bekymring for mobning via nettet eller fotos fra berusede byture, men de ting der ses på nettet finder også sted i den virkelige verden, og med tiden vil det være normalt at der ligger en video af en på Youtube uden at det opfattes som en stor katastrofe.

"Behovet for 'større færdselssikkerhed på nettet' er der. Men det handler om at opdrage brugerne i stedet for at lave regler og love i stedet, der begrænse mediekanalerne, for så risikerer vi at miste kontrollen fuldstændig."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også