Topliste over nyhedsbreve på vej
Snart fås officielle oplysninger fra FDIM om, hvor mange der modtager hvilke nyhedsbreve.
Det sker når FDIM i andet halvår 08 lancerer sin nye nyhedsbrevs-topliste.
Nyhedsbreve er - med en daglig "reach" på omkring 50 % af den danske befolkning - en interessant medietype. Nyhedsbreve anvendes af næsten alle etablerede medier og fungerer både som trafikgeneratorer og som selvstændige annoncemedier.
Alligevel har målingen af nyhedsbreve hidtil haltet bagud for målingen af hjemmesider. Det vil FDIM nu rette op på med introduktionen af en helt ny topliste der særligt omhandler nyhedsbreve.
Det centrale begreb i den nye måling bliver antallet af aktive modtagere - dvs. det antal emailadresser som et givent nyhedsbrev rent faktisk bliver leveret til.
Antallet af aktive modtagere vil på denne måde dokumentere hvor mange der har haft "opportunity to see". Ligesom gratisaviser kan fortælle hvor mange aviser der er lagt i fysiske postkasser, vil nyhedsbrevsudgivere kunne fortælle hvor mange nyhedsbreve der er leveret til mail-inboxe.